• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Innowacyjny system Cyfrowej Awizacji Kolejowej w Porcie Gdynia

ew

07.12.2020 14:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Innowacyjny system Cyfrowej Awizacji Kolejowej w Porcie Gdynia

Partnerzy portalu

Innowacyjny system Cyfrowej Awizacji Kolejowej w Porcie Gdynia - GospodarkaMorska.pl

Port Gdynia z autorskim systemem Cyfrowej Awizacji Kolejowej. Zgodnie z rozwojem w duchu idei "Smart Port", to jeden z czterech głównych instrumentów IT, których zadaniem jest w jak najwydajniejszy sposób zarządzać i ewidencjonować obrotem towarowym.

Przewoźnik kolejowy po zalogowaniu się do systemu awizacji kolejowych przekazuję podstawowe informację dotyczące kierowanych z kraju do Portu w Gdyni pociągów towarowych. Najistotniejsze informacje, takie jak: planowany przyjazd, rodzaj i ilość ładunku, typ i numer poszczególnego wagonu w pociągu, pozwalają na sprawne planowanie i dalsze zarządzanie obrotu wagonowego. Agregując powyższe informację w połączeniu ze stosowanymi środkami łączności w ruchu kolejowym, możemy wewnętrznie dokonywać precyzyjnej ewidencji przemieszczania się danego pojazdu kolejowego na obszarze całego Portu Gdynia.

- Platforma ułatwia pracę dyspozytorom Portu Gdynia, przewoźnikom kolejowym oraz wszystkim podmiotom biorącym udział w obrocie transportu kolejowego. System Awizacji Kolejowej usprawnia zarządzanie ruchem oraz umożliwia obserwację wszystkich uczestników w obrocie wagonowym, pozwala na zdecydowanie szybsze reagowanie na powstałe sytuacje awaryjne i niemal natychmiastową reakcję. – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Prowadząc tak szczegółową ewidencję manewrów kolejowych, Port Gdynia zapewnia równy i niedyskryminowany dostęp do infrastruktury kolejowej dla każdego przewoźnika. Posiadanie niezależnego źródła informacji do wszelakich statystyk jest kolejnym benefitem i już wymiernie wpływa w kreowaniu kierunku rozwoju całego Portu. Następnym etapem Cyfrowej Awizacji Kolejowej jest zwrotne informowanie danego przewoźnika, który dostarczył wagony w konkretny rejon Portu o postępach przy przeładunku, tak aby sprawnie zadysponować wszystkie niezbędne procesy potrzebne do dalszego kierowania wagonów w inne rejony kraju.

Warto przypomnieć, że w Porcie w Gdyni trwa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która zwiększy sprawność kolejowych przewozów oraz ilość transportowanych ładunków. W ramach poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdyni, zmodernizowane zostaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej. Wymienione zostaną rogatki, sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, zamontowane będą urządzenia do rejestracji zdarzeń. Będzie nowa nawierzchnia na przejeździe i drogach dojazdowych oraz ciąg pieszo-rowerowy. Prace na przejazdach rozpoczną się w 2021 r.

Efektem realizacji projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” będzie szybszy przewóz większej ilości towarów. Do portu dojadą dłuższe, 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś, co pozwoli na dowóz i wywóz większej ilości towarów.

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” ma wartość ponad 1,5 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest do końca 2021 r.



Gdyński port utrzymuje świetne wyniki przeładunkowe z ubiegłego roku i wszystko wskazuje na to, że mimo pandemii i globalnej recesji jest szansa na kolejny rekord w przeładunkach na koniec roku. Od stycznia do końca października, w Porcie Gdynia przeładowano ponad 20 mln ton! Oznacza to dynamikę wzrostu na poziomie 1,6 proc. rok do roku. Więcej na ten temat TUTAJ


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.