• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Jest umowa na analizę nawigacyjną pod tor podejściowy do portu w Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jest umowa na analizę nawigacyjną pod tor podejściowy do portu w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Fot. ZMPSiŚ

13 października 2023 r., w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisano umowę z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego "PROJMORS" z Gdańska na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków po nowym podejściowym torze wodnym do portu w Świnoujściu. Wartość umowy to nieco ponad 600 tys. zł, a termin jej wykonania to I kwartał 2024 r.

Analiza nawigacyjna pozwoli m.in. wyznaczyć dokładne współrzędne toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji statków zawijających do portu. Wartość umowy to nieco ponad 600 tys. zł, a termin jej wykonania to I kwartał 2024 r.

Analiza pozwoli określić wszystkie bezpieczne parametry toru, związane z manewrowaniem statków, a także jego oznakowanie nawigacyjne i lokalizację kotwicowisk w taki sposób, by żegluga mogła odbywać się płynnie i bezpiecznie.

"Dzisiejsze podpisanie umowy to kolejny, ważny krok w rozwoju świnoujskiego portu, przybliżający nas do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie kluczową inwestycją realizowaną w kolejnych latach. Dzięki niemu Świnoujście ma szansę stać się hubem przeładunkowym dla Bałtyku, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem" — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

"Urząd morski pracował nad tym bardzo długo, żeby stworzyć rozwiązanie, które myślę, że na przyszłe pokolenia, zabezpieczy swobodny dostęp do zespołu portów Szczecin-Świnoujście" – dodał.

Wykonanie analizy jest związane z zadaniem pn. "Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu". Planowana inwestycja będzie polegała na utworzeniu wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, o głębokości technicznej 17,0 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek długości ok. 70 km.

"To właśnie ten dokument będzie wskazywał dokładne parametry tych torów i jakie rodzaje statków maksymalnych będą się mogły w nim poruszać" – powiedział w piątek dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

"Dzięki tej umowie będziemy mogli dokonywać kolejnych przetargów, podpisywać kolejne umowy, aby ten projekt w tej finansowej perspektywie unijnej zrealizować. Do końca 2029 roku powinniśmy mieć tor wodny" – dodał Zdanowicz.

Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Obszar, w którym będzie się mieścił tor, to korytarz wyznaczony dla tras żeglugowych, zawarty w Planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

Czas realizacji robót budowlanych to lata 2027-2029. Do wydobycia podczas prac pogłębiarskich będzie ok. 130-150 mln metrów sześciennych urobku.

Misz/ skr/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.