Jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych dla polskiej transformacji energetycznej zbliża się do wejścia w fazę realizacji. Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz wydała dziś pozwolenie na budowę T5 – terminala instalacyjnego offshore wind w Gdańsku. Prace konstrukcyjne mogą więc ruszyć, zgodnie z harmonogramem, jeszcze w III kwartale br.
T5 ma być nowoczesną bazą instalacyjną dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja ta, zlokalizowana na wodach Zatoki Gdańskiej, obejmie zalądowienie obszaru o powierzchni 21 hektarów, co uczyni terminal jednym z najważniejszych obiektów logistycznych dla sektora offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Decyzja wojewody wieńczy wieloetapowy proces przygotowawczy. W czerwcu rozstrzygnięto przetarg na zalądowienie terenu będącego częścią wód wewnętrznych Portu Gdańsk. Wygrała go Istrana, spółka celowa powołana przez Baltic Hub i Polski Fundusz Rozwoju. W lipcu projekt został zatwierdzony przez Komisję Europejską do wsparcia kwotą 900 mln zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1,2 mld zł. Pozostała część zostanie sfinansowana z wkładu własnego Istrany.
Projekt przewiduje budowę nowoczesnej infrastruktury, w tym dwóch nabrzeży o łącznej długości 800 metrów, rampy Ro-Ro oraz placów montażowych i składowych. Głębokość akwenu przy kei wyniesie 17,5 metra. Umożliwi to cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych o długości całkowitej do 170 metrów.
Po stronie północno-zachodniej powstanie nabrzeże o długości 451 metrów, które będzie przedłużeniem obecnego nabrzeża terminalu T1, co pozwoli na jednoczesną obsługę dwóch jednostek instalacyjnych. Po stronie północnej znajdzie się 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe oraz 105-metrowa strefa Ro-Ro z rampą. Droga dostępowa będzie zlokalizowana po stronie południowo-wschodniej, gdzie w przyszłości jest możliwość dobudowy terminala T4.
Ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r, a zalądowienie do końca III kw. 2025 r. Zakończenie prac betonowych, żelbetowych, instalacyjnych i nawierzchniowych przewidziano do połowy 2026 r. Uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 r.
Terminal będzie eksploatowany na podstawie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Istraną a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.
✅ Aktualizacja. Decyzją wojewody wydano dzisiaj pozwolenie na budowę dla terminala instalacyjnego w Gdańsku. https://t.co/pnuzqw6NXA
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) August 20, 2024
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny