Grecki rząd zatwierdził plan inwestycyjny o wartości 680 milionów dolarów, mający na celu modernizację infrastruktury portowej kraju. Grecki wiceminister ds. morskich Stefanos Gkikas powiedział, że program modernizacji portów skoncentruje się na greckich portach wyspiarskich.
Od lat mówi się o złym stanie technicznym niektórych greckich portów wyspiarskich i ich infrastruktury, które nie przechodziły remontu od niemal 30 lat. Brak modernizacji znacznie wpływa na ograniczenia pod względem rodzaju statków i ładunków, jakie mogą one przyjąć. W swoich rocznych raportach, Panhelleńskie Stowarzyszenie Kapitanów Marynarki Handlowej krytykuje starzejącą się infrastrukturę portową w Grecji. Wśród palących wyzwań, na które zwróciło uwagę stowarzyszenie, znajdują się wieloletnie nagromadzenie mułu, znacznie zmniejszające głębokość kanałów portowych. Kłopotem są również rozpadające się mola i latarnie morskie, niewystarczające parkingi i miejsca postojowe dla pasażerów.
– Modernizacja jest podstawowym priorytetem, dzięki któremu wyspy uzyskają równą konkurencyjność w stosunku do Grecji kontynentalnej i rynków międzynarodowych – mówi Gkikas.
Aby sprostać niektórym z tych wyzwań, Gkikas powiedział, że ministerstwo gospodarki morskiej pozyskało 210 milionów dolarów z programu Transport w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) na lata 2021–2027. Inicjatywa jest wspierana ze środków Unii Europejskiej (UE), z dodatkowym wkładem Grecji. Finansowanie zostanie przeznaczone na modernizację 30 portów na wyspach. Warto zauważyć, że 21 z tych modernizacji portów zostało już uwzględnionych w projektach realizowanych przez Growthfund, grecki narodowy fundusz inwestycyjny.
Grecja pozyskała również kolejne 93 miliony dolarów z unijnego Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki te zostaną przeznaczone na dalsze wsparcie planowanych modernizacji portów wyspiarskich i regionalnych.
Głównym celem tych działań modernizacyjnych będzie ekologiczna transformacja portów. Gkikas szacuje, że do 2029 roku co najmniej 12 portów zostanie wyposażonych w zasilanie z lądu. Na to zostanie przeznaczone 11 milionów dolarów w portach takich jak Lawrio, Rafina, Kawala i Korfu.
Koszt części programu dotyczącej zielonej transformacji szacowany jest na 310 milionów dolarów, z czego prawie połowa finansowania pochodzi z Funduszu Dekarbonizacji Wysp. Fundusz jest wspólnym przedsięwzięciem Grecji, UE i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego celem jest między innymi wspieranie projektów zielonej transformacji na greckich wyspach.
Fot. Depiositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął