Grecja rozpoczęła import gazu ziemnego z Azerbejdżanu, wykorzystując w tym celu ukończony już 550-kilometrowy grecki odcinek Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) - poinformował w czwartek w Atenach szef państwowego przedsiębiorstwa gazowniczego DEPA Konstantinos Ksifaras.
Tym samym Grecja zrealizowała swój udział w projekcie Południowego Korytarza Gazowego (PKG), prowadzącego z azerskich złóż na Morzu Kaspijskim przez Turcję do państw południowej Europy. Jego częścią jest rurociąg TAP, który ma być obecnie przedłużony przez Albanię do Włoch i który na granicy grecko-tureckiej łączy się z wiodącym z Azerbejdżanu Gazociągiem Transanatolijskim (TANAP).
"Początek dostaw jest kamieniem milowym" - powiedział Ksifaras greckiej agencji ANA. Na razie nie wiadomo, kiedy ukończony zostanie ostatni odcinek TAP z Albanii po dnie Adriatyku do Włoch. Jak się szacuje, gazociągiem tym będzie przesyłane do 20 mld metrów sześciennych gazu rocznie, zmniejszając uzależnienie państw europejskich od dostaw błękitnego paliwa z Rosji. TAP budowany jest przez konsorcjum międzynarodowych firm, w tym wielkich spółek energetycznych takich jak BP.
Długość biegnącego przez Turcję od granicy Azerbejdżanu do granicy Grecji Gazociągu Transanatolijskiego wynosi ponad 1800 kilometrów. Jego kontynuacją na zachód będzie niemal 900-kilometrowy Gazociąg Transadriatycki ze 110-kilometrowym odcinkiem podmorskim. Buduje się również interkonektor, który połączy TAP z siecią gazowniczą Bułgarii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów