Polityka przemysłowa Polski może się powieść tylko wtedy, jeśli będzie dobrze sprzężona z Krajowym Planem Odbudowy i z prorozwojowym wykorzystaniem ogromnych funduszy unijnych - mówił w środę na Europejskim Kongresie Gospodarczym wicepremier, szef MRPiT Jarosław Gowin.
"Ta nowa polityka przemysłowa Polski może się powieść tylko wtedy, jeśli będzie dobrze sprzężona z Krajowym Planem Odbudowy i z umową partnerstwa, czyli z sensownym, prorozwojowym wykorzystaniem ogromnych funduszy unijnych. Nad tym też pracujemy równolegle do dokumentu dotyczącego polityki przemysłowej" - powiedział Gowin w pierwszym dniu dwudniowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, podczas inauguracyjnej debaty "Gospodarka po pandemii – nowe otwarcie. Europa w odbudowie – nowe wyzwania".
Gowin przypomniał, że resort rozwoju, pracy i technologii pracuje nad nową polityką przemysłową Polski, której celem ma być wzmocnienie odporności naszej gospodarki na wstrząsy oraz poprawa globalnej konkurencyjności. Chodzi o to, by "dźwignąć się z poziomu kraju o niskich kosztach produkcji i usług do poziomu kraju o wysokich kompetencjach i wysokich standardach jakościowych".
Z kolei Krajowy Plan Odbudowy (KPO) to kompleksowy program reform i projektów strategicznych. Jego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość.
Jak tłumaczył podczas kongresu Gowin, pracując nad nową polityką przemysłową, chce "czerpać z mądrości obywateli". "W tym przypadku z mądrości przede wszystkim samych przedsiębiorców. Opracowujemy w tej chwili Białą Księgę. Zwróciliśmy się do przedsiębiorców, ekspertów, izb gospodarczych z prośbą o wskazywanie głównych barier rozwoju przemysłu w Polsce" - powiedział.
Jak mówił Gowin PAP w styczniu br., do 31 stycznia br., w ramach pierwszej fazy prac nad Białą Księgą resort ma zbierać opinie od przedstawicieli przemysłu. Zapowiedział wówczas, że w lutym planowane jest opracowanie wniosków płynących z pierwszej tury konsultacji i przygotowanie roboczej wersji Białej Księgi, która ma być poddana ponownie konsultacjom ze środowiskami biznesowymi.
"Nad Białą Księgą pochylą się eksperci. To będą +twarde rekiny biznesu+, czyli ludzie, którzy odnieśli duży, spektakularny sukces, prowadząc własne firmy. To są prawie wyłącznie przedstawiciele sektora prywatnego i oni będą nam proponowali konkretne rozwiązania dotyczące zarówno całej gospodarki, jak i poszczególnych sektorów, branż" - powiedział w środę Gowin.
Jak wskazał, "bardzo ważnym kołem zamachowym zmiany i bardzo ważnym elementem tej polityki przemysłowej będą kontrakty branżowe". "Precyzujemy w tej chwili założenia, na czym te kontrakty mają polegać. Dzięki tym kontraktom przedstawiciele poszczególnych branż mieliby na wiele lat stabilne warunki rozwojowe" - podkreślił.
Zdaniem Gowina, czasy pandemii nie sprzyjają odważnym decyzjom inwestycyjnym. "Trudno się dziwić przedsiębiorcom. Chociaż są takie branże, które rozwijają się bardzo dynamicznie, tam obserwujemy pozytywne zjawiska, w tym także wzrost poziomu inwestycji" - wskazał.
W ocenie wicepremiera, na poziom naszego PKB w perspektywie średniookresowej będą miały wpływ trafne decyzje polityków i przedsiębiorców, poziom inwestycji oraz poziom bezrobocia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów