Arktyczny gazowiec LNG, należący do
rosyjskiego armatora Sovcomflot, jest w trakcie rejsu wschodnim
sektorem Północnej Drogi Morskiej (NSR). W trakcie eksperymentalnej podróży z rosyjskiej Sabietty do chińskiego
Jiangsu jednostce towarzyszy lodołamacz.
To pierwszy rejs tak dużego statku tym
szlakiem w lutym. Dotychczas nawigacja tranzytowa w tym regionie odbywała
się tylko od lipca do listopada.
Christophe de
Margerie o pojemności 172,6 tys. m3 płynie przez NSR w towarzystwie
lodołamacza o napędzie jądrowym 50 Let Pobedy o nośności 32,439
ton. Lodołamacz został wybudowany w 2007 roku, a gazowiec w 2017. Wyczarterowany na potrzeby terminala
Jamal LNG.
Christophe de Margerie wypłynął
z Sabietty 5. stycznia i z pomocą lodołamacza, w ciągu jedenastu dni, przepłynął Północną
Drogę Morską. 27 stycznia po wyładowaniu LNG w
Jiangsu statek wyruszył w podróż powrotną. 7. lutego statek wpłynął na wschodni
kraniec Północnej Drogi Morskiej przy przylądku Dezhnev, gdzie
spotkał się z atomowym lodołamaczem 50 Let Pobiedy. Z taką eskortą ruszył przez lód do Sabetty. 16 lutego, w czasie, w którym ukazał
się raport, oba statki zbliżały się do Cieśniny Wiłcickiej na
Morzu Łaptiewów. Konwój ma dziś przybyć do Sabetta na Morzu
Kara.
Prezes i dyrektor generalny Sovcomflot Igor Tonkovidov powiedział: „Obecna podróż Christophe de Margerie znacznie rozszerza okno nawigacyjne we wschodnim sektorze rosyjskiej Arktyki i potwierdza, że całoroczna bezpieczna nawigacja jest możliwa na całej długości północnej NSR. Od 2023 do 2025 roku planu odebrać 18 lodołamaczy nowej generacji LNG do obsługi projektu Arctic LNG 2 ”.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?