W marcu br. odbywała się niewiążąca procedura badania rynku dla zapotrzebowania na dodatkową zdolność regazyfikacji pływającego terminalu FSRU, który ma stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej. Gaz-System zbierał informacje nie tylko z rynku polskiego. Firma badała też zainteresowanie eksportem gazu na: Słowację, Litwę, Ukrainę, do Danii, Niemiec oraz do Czech.
- W okresie od 6 marca do 20 marca 2023 r. uczestnicy rynku mieli możliwość wzięcia udziału w niewiążącej procedurze badania zapotrzebowania na dodatkową zdolność regazyfikacji terminalu FSRU na Zatoce Gdańskiej, w stosunku do mocy regazyfikacyjnych oferowanych na etapie wiążącej procedury Open Season, tj. 6,1 mld m sześc. rocznie - informuje spółka.
Ważne było zbadanie poziomu zainteresowania rynku eksportem zregazyfikowanego gazu w kierunkach: Słowacja, Litwa, Dania i Niemcy (połączenia istniejące), a także Czechy i Ukraina (połączenia planowane). Wyniki, które są obecnie analizowane, pozwolą podjąć decyzję o ostatecznej zdolności regazyfikacji gdańskiego terminala, która jest planowana w drugim kwartale 2023 r.
Inwestycja spółki Gaz-System zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) oraz stworzenie infrastruktury, czyli stanowiska postojowego wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz rurociągu podmorskiego.
Terminal FSRU będzie przystosowany do regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Dodatkowa zdolność regazyfikacji terminalu ma umożliwić regazyfikację na poziomie kolejnych 4,5 mld m sześc. rocznie.
Pływający terminal w Gdańsku ma być oddany do użytkowania do 2028 roku.
Fot. Depositphotos
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji