Firmy Améthyste, ArianeGroup, Cetim, HDF Energy, Rubis Terminal i Sofresid Engineering połączyły siły w projekcie budowy wielousługowej barki energetyczne Elemanta H2. Posłuży do zaopatrywania dużych statków w ekologiczną energię elektryczną i wodór, zmniejszając podczas postoju w porcie ich emisję zanieczyszczeń o ponad 80 proc.
Spółka HDF Energy i jej partnerzy ogłosili podpisanie memorandum of understanding (MoU) w celu wdrożenia mobilnych rozwiązań zapewniających wodór i energię dla kontenerowców, statków wycieczkowych lub tankowców. Barka Elemanta H2 umożliwi również bunkrowanie wodoru, aby zaspokoić potrzeby w zakresie tankowania przyszłych statków wodorowych.
Partnerzy wskazali port w Rouen i lokalizację terminalu Rubis jako miejsce rozwoju barki ze względu na jego strategiczne położenie w pobliżu Paryża. Przy wsparciu Normandie Energies i operatora portu HAROPA, barka demonstracyjna będzie wyposażona w system wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy, wyprodukowanych we Francji przez HDF Energy. Wysokociśnieniowy system magazynowania zielonego wodoru pokryje zapotrzebowanie na energię podczas zawinięć statków do portu.
Elemanta H2 zostanie oddana do użytku w 2025 roku i będzie stanowić niskoemisyjną alternatywę dla generatorów diesla, które obecnie zasilają statki podczas postoju, zmniejszając ich emisję CO2 o 85 proc. oraz wszystkie emisje tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) praktycznie do zera.
Transport morski odpowiadał za 13,5 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2018 roku. Aby osiągnąć europejski cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku, sektor ten musi przyspieszyć własną transformację energetyczną. Porty i firmy z sektora żeglugi poszukują więc zielonych rozwiązań, najczęściej z obszaru gospodarki wodorowej.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza