Firmy Améthyste, ArianeGroup, Cetim, HDF Energy, Rubis Terminal i Sofresid Engineering połączyły siły w projekcie budowy wielousługowej barki energetyczne Elemanta H2. Posłuży do zaopatrywania dużych statków w ekologiczną energię elektryczną i wodór, zmniejszając podczas postoju w porcie ich emisję zanieczyszczeń o ponad 80 proc.
Spółka HDF Energy i jej partnerzy ogłosili podpisanie memorandum of understanding (MoU) w celu wdrożenia mobilnych rozwiązań zapewniających wodór i energię dla kontenerowców, statków wycieczkowych lub tankowców. Barka Elemanta H2 umożliwi również bunkrowanie wodoru, aby zaspokoić potrzeby w zakresie tankowania przyszłych statków wodorowych.
Partnerzy wskazali port w Rouen i lokalizację terminalu Rubis jako miejsce rozwoju barki ze względu na jego strategiczne położenie w pobliżu Paryża. Przy wsparciu Normandie Energies i operatora portu HAROPA, barka demonstracyjna będzie wyposażona w system wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy, wyprodukowanych we Francji przez HDF Energy. Wysokociśnieniowy system magazynowania zielonego wodoru pokryje zapotrzebowanie na energię podczas zawinięć statków do portu.
Elemanta H2 zostanie oddana do użytku w 2025 roku i będzie stanowić niskoemisyjną alternatywę dla generatorów diesla, które obecnie zasilają statki podczas postoju, zmniejszając ich emisję CO2 o 85 proc. oraz wszystkie emisje tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) praktycznie do zera.
Transport morski odpowiadał za 13,5 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2018 roku. Aby osiągnąć europejski cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku, sektor ten musi przyspieszyć własną transformację energetyczną. Porty i firmy z sektora żeglugi poszukują więc zielonych rozwiązań, najczęściej z obszaru gospodarki wodorowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów