• <
nauta_2024

Francuzi wykorzystają barkę wodorową do elektryfikacji statków w porcie

09.07.2022 14:15
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Francuzi wykorzystają barkę wodorową do elektryfikacji statków w porcie

Partnerzy portalu

Francuzi wykorzystają barkę wodorową do elektryfikacji statków w porcie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Firmy Améthyste, ArianeGroup, Cetim, HDF Energy, Rubis Terminal i Sofresid Engineering połączyły siły w projekcie budowy wielousługowej barki energetyczne Elemanta H2. Posłuży do zaopatrywania dużych statków w ekologiczną energię elektryczną i wodór, zmniejszając podczas postoju w porcie ich emisję zanieczyszczeń o ponad 80 proc. 

Spółka HDF Energy i jej partnerzy ogłosili podpisanie memorandum of understanding (MoU) w celu wdrożenia mobilnych rozwiązań zapewniających wodór i energię dla kontenerowców, statków wycieczkowych lub tankowców. Barka Elemanta H2 umożliwi również bunkrowanie wodoru, aby zaspokoić potrzeby w zakresie tankowania przyszłych statków wodorowych.

Partnerzy wskazali port w Rouen i lokalizację terminalu Rubis jako miejsce rozwoju barki ze względu na jego strategiczne położenie w pobliżu Paryża. Przy wsparciu Normandie Energies i operatora portu HAROPA, barka demonstracyjna będzie wyposażona w system wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy, wyprodukowanych we Francji przez HDF Energy. Wysokociśnieniowy system magazynowania zielonego wodoru pokryje zapotrzebowanie na energię podczas zawinięć statków do portu.

Elemanta H2 zostanie oddana do użytku w 2025 roku i będzie stanowić niskoemisyjną alternatywę dla generatorów diesla, które obecnie zasilają statki podczas postoju, zmniejszając ich emisję CO2 o 85 proc. oraz wszystkie emisje tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) praktycznie do zera. 

Transport morski odpowiadał za 13,5 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2018 roku. Aby osiągnąć europejski cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku, sektor ten musi przyspieszyć własną transformację energetyczną. Porty i firmy z sektora żeglugi poszukują więc zielonych rozwiązań, najczęściej z obszaru gospodarki wodorowej. 


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.