Fiński ośrodek badawczy VTT pracuje nad nowymi metodami modelowania i ograniczania podwodnego hałasu i zjawisk kawitacji w śrubach napędowych. Jak przekonują naukowcy, oprócz emisji gazów cieplarnianych to właśnie hałas podwodny jest uznawany za główny problem w przemyśle morskim.
- Głównym celem projektu badawczego jest znaczne zwiększenie sprawności napędowej statków poprzez opracowanie nowych koncepcji jednostek napędowych. Wzrost sprawności napędowej prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa i obniżenia emisji. Równolegle szukamy rozwiązań, które pozwolą obniżyć podwodny hałas emitowany przez statki - mówi Ilkka Perälä, kierownik projektu w VTT.
Na realizację projektu UltraPropulsor Co-Innovation ośrodek otrzymał 1,2 mln euro dofinansowania od Business Finland. W ramach projektu opracowywane są przyszłe rozwiązania dla bezemisyjnej żeglugi. Całkowity budżet projektu wynosi 4,5 mln euro, włączając w to budżety partnerów. VTT wnosi do projektu swoje doświadczenie w zakresie hydrodynamiki i materiałoznawstwa, aby zminimalizować zużycie energii przez statki i umożliwić rozwój nowych rozwiązań i koncepcji niskoemisyjnych.
Partnerami przemysłowymi w projekcie są ABB, Foreship, ATA Gears oraz Composite Solutions and Innovations. VTT działa jako partner badawczy wspierający potrzeby badawcze partnerów przemysłowych. Konsorcjum łączy silne doświadczenie z różnych dziedzin sektora morskiego.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania hydrodynamiczne w celu wykazania możliwości wdrożenia nowych rozwiązań poprzez modelowanie numeryczne i eksperymenty oraz badania materiałowe w celu opracowania metod oceny wytrzymałości łopat śmigieł. Badania materiałowe mają na celu optymalizację techniczno-ekonomiczną przyszłych materiałów wykorzystywanych przy budowie śrub napędowych. Kluczowymi kryteriami są ocena kosztów cyklu życia oraz właściwości materiałów, zwłaszcza wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na korozję w warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, opracowana zostanie nowa metodologia projektowania materiałów śmigieł odpornych na zniszczenia.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza