• <

"Dziennik Gazeta Prawna": Tiry ze Wschodu wjadą na tory?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski "Dziennik Gazeta Prawna": Tiry ze Wschodu wjadą na tory?

Dzięki inwestycjom dofinansowanym przez UE jest szansa na zatrzymanie spadku ilości ładunków przewożonych koleją - informuje w środę "Dziennik Gazeta Prawna".

Redakcja zauważa, że wbrew promowanym przez Brukselę tendencjom w Polsce wyraźnie spada przewóz towarów koleją. Przez trzy kwartały 2024 r. po torach przetransportowano 166,5 mln t ładunków. To o 6,4 mln t (3,7 proc.) mniej niż przed rokiem. Spada także udział kolei w transporcie towarów. Teraz to tylko ok. 10 proc. Jeszcze w 2004 r. odsetek ten sięgał 21 proc. - przekazał "DGP".

Według prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Góry istnieje potrzeba wprowadzenia pilnych rozwiązań, które pozwolą przerzucać transport towarów z dróg na tory. Eksperci podkreślają, że mniejsza liczba ciężarówek oznaczałaby większe bezpieczeństwo na drogach - wskazał dziennik.

Kluczowe jest zapewnienie dostępu do odpowiedniej infrastruktury. Z tym w Polsce jest zaś kiepsko. Jeszcze w 2000 r. spółka PKP Cargo miała prawie 2 tys. bocznic. 20 lat później ta liczba była o prawie połowę mniejsza. Na tle Europy Polska charakteryzuje się także małą liczbą terminali intermodalnych. Teraz działa ich ponad 40. W trzech województwach – świętokrzyskim, opolskim i kujawsko-pomorskim nie ma ani jednego terminalu - zauważył "DGP".

Obecnie średnia prędkość handlowa pociągów towarowych to tylko 25 km/h. Dla porównania w Holandii jeżdżą 64 km/h, w Portugalii 54 km/h, a na Litwie 53 km/h. "Żeby polska kolej stała się konkurencyjna dla przewozów towarów, średnia prędkość musi być dwa razy większa" – zaznaczył prezes Pol-Miedź Trans Dariusz Liszewski, cytowany przez "DGP".

gkc/ ktl/
fot. Depositphotos



SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.