• <
nauta_2024

Damen instaluje systemy SCR redukujące NOx na statku Van Oord

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen instaluje systemy SCR redukujące NOx na statku Van Oord
Fot. Damen

Damen Shipyards Group przeprowadził niedawno instalację serii systemów selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) na statku Nexus należącym do Van Oord. Nexus to Damen Offshore Carrier (DOC) 8500 dostarczony w 2014 roku. Statek o wymiarach 122,68 x 27,45 m wykonuje operacje układania kabli, głównie w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki zainstalowanym SCR, Van Oord zmniejszył emisję NOx ze swojego statku nawet o 80%. 

Projekt wymagał instalacji pięciu jednostek SCR, po jednej dla każdego z silników Nexusa. Damen opracował swój morski system redukcji NOx w 2015 roku w ramach przygotowań do przepisów IMO Tier III. System sprawdził się w wielu zastosowaniach na holownikach, łodziach roboczych, jachtach i statkach żeglugi śródlądowej. 

System wykorzystuje katalizator do reakcji z wtryskiwanym mocznikiem w celu chemicznej redukcji NOX ze spalin statku. Damen dostosował swój sprawdzony, standardowy system do specyficznych wymagań Nexusa. 

- Wybraliśmy Damen ze względu na ich znajomość Nexusa jako pierwotnego konstruktora. Ponadto byli w stanie zaoferować nam kompleksowe rozwiązanie, dbając o cały projekt - mówi Hein Leemhuis, kierownik ds. projektów floty w Van Oord.

Zadania Damen obejmowały przeprowadzenie studium wykonalności w celu oceny i przedstawienia propozycji instalacji SCR. Ponadto Damen był odpowiedzialny za inżynierię, produkcję i instalację systemów. Dodatkowo zakres Damen obejmował odciążenie klienta poprzez zajęcie się ustaleniami dotyczącymi weryfikacji i certyfikacji w celu uzyskania notacji klasy statku.

System oszczędzający miejsce


Kolejnym czynnikiem, który wpłynął na decyzję Van Oord o zakontraktowaniu Damen, jest fakt, że morski system redukcji NOx jest stosunkowo kompaktowym systemem, z połączonymi wszystkimi komponentami. System łączy przepustnicę i skruber w jedną jednostkę. W przypadku istniejącego statku, który nie został zbudowany z myślą o instalacji SCR, dostępna jest minimalna ilość miejsca, więc system taki jak ten, który wymaga mniejszej objętości, jest idealny do projektu modernizacji.

Zobowiązanie do zrównoważonego rozwoju 


Zmniejszona emisja NOx coraz częściej staje się licencją na prowadzenie działalności, szczególnie w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, w którym Nexus jest aktywny. Oprócz tego Van Oord, podobnie jak Damen, jest zaangażowany w zwiększanie zrównoważonego rozwoju na morzu. 

Firma prowadzi własny Program Zrównoważonego Rozwoju, w ramach którego koncentruje się na czterech filarach: wzmocnieniu transformacji energetycznej, przyspieszeniu transformacji energetycznej, przyspieszeniu działań na rzecz klimatu, wzmocnieniu pozycji przyrody i społeczności oraz osiągnięciu zerowej emisji netto. 

Pozytywne wyniki


Po zakończeniu projektu Nexus został poddany wszechstronnym, niezależnym testom, a wpływ instalacji SCR na emisję NOx został zweryfikowany. 

- Istnieje dobre dopasowanie w kulturze i mentalności między Damen i Van Oord - obaj chcemy iść naprzód. Kiedy obaj patrzymy w tym samym kierunku, wszystko jest łatwiejsze. W rezultacie współpraca była bardzo przyjemna, co pomogło zapewnić tak pozytywny wynik - mówi kierownik programu Damen ds. zrównoważonego napędu André de Bie.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.