Ministerstwo spraw zagranicznych Chin wyraziło w piątek „głębokie ubolewanie” z powodu decyzji władz Panamy o opuszczeniu chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Resort zarzucił też USA wywieranie presji na inne państwa współpracujące z Pekinem w ramach tego programu.
„Chiny stanowczo sprzeciwiają się temu, by Stany Zjednoczone za pomocą środków nacisku i przymusu dyskredytowały i podważały współpracę w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku” – powiedział rzecznik MSZ Lin Jian podczas regularnego briefingu. Dodał, że władze w Pekinie są „głęboko rozczarowane zapowiedzią Panamy, że nie odnowi protokołu ustaleń” w sprawie swojego uczestnictwa w tym przedsięwzięciu.
„Mamy nadzieję, że strona panamska będzie podejmowała właściwe decyzje w świetle ogólnego stanu relacji dwustronnych i długoterminowych interesów obu narodów, bez (poddawania się) ingerencji z zewnątrz” – podkreślił rzecznik chińskiego MSZ.
Prezydent Panamy Jose Raul Mulino zapowiedział w czwartek, że jego kraj nie przedłuży członkostwa w inicjatywie Pasa i Szlaku. Zastrzegł zarazem, że Panama nie zerwie relacji dyplomatycznych z Chinami mimo presji ze strony USA w sprawie Kanału Panamskiego.
W kampanii wyborczej i po objęciu urzędu prezydenta USA Donald Trump oskarżał Panamę o to, że pobiera zbyt wysokie opłaty od amerykańskich statków oraz pozwala komunistycznym władzom Chin wpływać na zarządzanie Kanałem Panamskim. Zapowiedział "odebranie" przeprawy, nad którą kontrolę USA przekazały panamskim władzom w 1999 roku.
Z Pekinu Krzysztof Pawliszak
krp/ akl/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny