400 kg produktów, 150 km w jedną stronę, lot trwający 58 min - to parametry pierwszego transportu ładunku przez elektrycznego drona na platformę na Morzu Południowochińskim. Lot odbył się w niedzielę.
AutoFlight, we współpracy z China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) oraz CITIC Offshore Helicopters, z sukcesem przeprowadziło 3 sierpnia 2025 r., pierwszą na świecie misję transportu ciężkiego na platformę wydobywczą przy użyciu dwutonowego elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL). Misja ta, przeprowadzona nad Morzem Południowochińskim, stanowi przełom w zastosowaniu technologii niskoemisyjnej logistyki w morskich scenariuszach lądowo-morskich.
Samolot V2000CG CarryAll, opracowany przez AutoFlight, jest pierwszym na świecie eVTOL o masie ponad jednej tony, który otrzymał wszystkie trzy kluczowe certyfikaty lotnicze: certyfikat typu, certyfikat produkcji oraz świadectwo zdatności do lotu. W trakcie wykonywania zadania maszyna wystartowała z lądowiska w Shenzhen, transportując świeże owoce, leki ratunkowe i inne produkty.
Po 58-minutowym locie nad morzem, CarryAll wylądował na platformie naftowo-gazowej Huizhou 19-3, położonej 150 km od wybrzeża Shenzhen. Tradycyjny transport morski na platformy CNOOC zajmuje około 10 godzin w jedną stronę, co utrudnia szybkie reagowanie na pilne potrzeby zaopatrzenia. Z kolei helikoptery, choć szybsze, generują wysokie koszty operacyjne. eVTOL CarryAll oferuje rozwiązanie, które jest szybsze, tańsze i bardziej ekologiczne.
Dron, napędzany 10 silnikami i śmigłami, osiąga zasięg do 200 km, maksymalną prędkość 200 km/h i może przenosić ładunek o masie do 400 kg. „Te wyniki potwierdzają zarówno wykonalność techniczną, jak i niezawodność operacyjną wielkoskalowych platform eVTOL do zastosowań w energetyce morskiej” – wyjaśnił Kellen Xie, wiceprezes AutoFlight. Osiągi samolotu w wymagających warunkach morskich dowodzą dojrzałości technologii lotnictwa elektrycznego w zastosowaniach komercyjnych w złożonych środowiskach operacyjnych.
Ren Yongyi, zastępca menedżera ds. koordynacji logistyki w oddziale CNOOC w Shenzhen, dodał: „Lot ten otwiera nowe możliwości dla logistyki niskoemisyjnej, zwiększając efektywność i bezpieczeństwo operacji na platformach.”
Misja wykorzystała pierwszą w Chinach cyfrową wieżę kontroli lotów, ustanawiając nowe standardy dla integracji eVTOL z istniejącą infrastrukturą lotniczą.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął