• <

Chiny. Pierwszy na świecie lot transportowy elektrycznego drona na platformę wydobywczą

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chiny. Pierwszy na świecie lot transportowy elektrycznego drona na platformę wydobywczą
https://www.autoflight.com/

400 kg produktów, 150 km w jedną stronę, lot trwający 58 min - to parametry pierwszego transportu ładunku przez elektrycznego drona na platformę na Morzu Południowochińskim. Lot odbył się w niedzielę.

AutoFlight, we współpracy z China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) oraz CITIC Offshore Helicopters, z sukcesem przeprowadziło  3 sierpnia 2025 r., pierwszą na świecie misję transportu ciężkiego na platformę wydobywczą przy użyciu dwutonowego elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL). Misja ta, przeprowadzona nad Morzem Południowochińskim, stanowi przełom w zastosowaniu technologii niskoemisyjnej logistyki w morskich scenariuszach lądowo-morskich.  

Samolot V2000CG CarryAll, opracowany przez AutoFlight, jest pierwszym na świecie eVTOL o masie ponad jednej tony, który otrzymał wszystkie trzy kluczowe certyfikaty lotnicze: certyfikat typu, certyfikat produkcji oraz świadectwo zdatności do lotu. W trakcie wykonywania zadania maszyna wystartowała z lądowiska w Shenzhen, transportując świeże owoce, leki ratunkowe i inne produkty. 

Po 58-minutowym locie nad morzem, CarryAll wylądował na platformie naftowo-gazowej Huizhou 19-3, położonej 150 km od wybrzeża Shenzhen. Tradycyjny transport morski na platformy CNOOC zajmuje około 10 godzin w jedną stronę, co utrudnia szybkie reagowanie na pilne potrzeby zaopatrzenia. Z kolei helikoptery, choć szybsze, generują wysokie koszty operacyjne. eVTOL CarryAll oferuje rozwiązanie, które jest szybsze, tańsze i bardziej ekologiczne. 

Dron, napędzany 10 silnikami i śmigłami, osiąga zasięg do 200 km, maksymalną prędkość 200 km/h i może przenosić ładunek o masie do 400 kg.  „Te wyniki potwierdzają zarówno wykonalność techniczną, jak i niezawodność operacyjną wielkoskalowych platform eVTOL do zastosowań w energetyce morskiej” – wyjaśnił Kellen Xie, wiceprezes AutoFlight. Osiągi samolotu w wymagających warunkach morskich dowodzą dojrzałości technologii lotnictwa elektrycznego w zastosowaniach komercyjnych w złożonych środowiskach operacyjnych.

Ren Yongyi, zastępca menedżera ds. koordynacji logistyki w oddziale CNOOC w Shenzhen, dodał: „Lot ten otwiera nowe możliwości dla logistyki niskoemisyjnej, zwiększając efektywność i bezpieczeństwo operacji na platformach.”  

Misja wykorzystała pierwszą w Chinach cyfrową wieżę kontroli lotów, ustanawiając nowe standardy dla integracji eVTOL z istniejącą infrastrukturą lotniczą.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.