Rosyjskie i chińskie firmy prowadzą rozmowy na temat budowy tunelu łączącego Rosję z Krymem, a chiński państwowy koncern budowlany wyraził chęć uczestnictwa w projekcie - podał w piątek "Washington Post", powołując się na korespondencję przechwyconą przez ukraińskie służby.
Jak pisze gazeta, z e-maili zarejestrowanego w Sewastopolu rosyjsko-chińskiego konsorcjum wynika, że tajne rozmowy na temat budowy tunelu rozpoczęły się tygodnie temu, w tym podczas spotkań w drugiej połowie października. Jak notuje "WP", nazwiska sześciu z dziewięciu założycieli konsorcjum nie są wymienione w publicznym rejestrze, co zazwyczaj oznacza osoby objęte zachodnimi sankcjami.
W jednym z maili szef konsorcjum Władimir Kałużnyj poinformował stałego przedstawiciela Krymu w Moskwie Georgija Muradowa, że ma "list od naszych chińskich partnerów na temat gotowości jednej z największych spółek w Chinach, CRCC, by uczestniczyć jako generalny wykonawca budowy tunelu pod Cieśniną Kerczeńską". CRCC to państwowy koncern budowlany, który był zaangażowany m.in. w budowę najnowszych części moskiewskiego metra.
Z wiadomości wynika, że koncern zgodził się uczestniczyć w projekcie tylko przy zachowaniu "kompletnej poufności" oraz nie pod swoją nazwą. Mowa jest też o chińskim banku, który byłby skłonny wymienić swoje dolary na ruble, by sfinansować przedsięwzięcie.
Główną motywacją stojącą za budową kilkunastokilometrowego tunelu miałoby być zapewnienie bezpieczniejszego połączenia między Krymem i Rosją niż Most Krymski, który był obiektem ataków Ukrainy. Jednak według cytowanego przez gazetę przedstawiciela USA zaangażowanego w politykę sankcyjną projekt "wydawałby się dość łatwym celem do zniszczenia przez Ukraińców".
"Byłoby dziwne, gdyby konsorcjum wielkich firm z ChRL lub rządu wsparłoby taki projekt" - powiedział.
Według ekspertów, na których powołuje się dziennik, konstrukcja tunelu byłaby wykonalna, lecz wymagałaby ogromnych nakładów, podobnych w skali do 17 km tunelu pod Bełtem Fehmarn między Niemcami i Danią. Wielokrotnie opóźniana budowa tego tunelu rozpoczęła się w 2021, a jej zakończenie planowane jest na 2029 r. Będzie to największy tunel drogowo-kolejowy na świecie. Zdaniem ekspertów, choć sama budowa nie byłaby niebezpieczna sama w sobie, to jednak wieloletnie prace toczyłyby się w zasięgu ukraińskich rakiet, co wymagałoby użycia starszych i kosztowniejszych metod budowy oraz ochrony przez rosyjskie wojsko.
"To operacja wysokiego ryzyka" - stwierdził cytowany przez dziennik specjalista.
Z Waszyngtonu Oskar Górzyński (PAP)
osk/ mms/
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland