• <
bulk_cargo_port_szczecin

Chińczyk w końcu w niemieckim porcie. Czy europejskie porty mają się czego obawiać?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chińczyk w końcu w niemieckim porcie. Czy europejskie porty mają się czego obawiać?

Partnerzy portalu

Chińczyk w końcu w niemieckim porcie. Czy europejskie porty mają się czego obawiać? - GospodarkaMorska.pl
Fot. pixabay

Chińskie udziały w portach obejmują cały świat, ale to właśnie najnowsza inwestycja COSCO w hamburski terminalu kontenerowym Tollerot stanowi temat dyskusji ostatnich dni.

26 października Berlin wyraził zgodę na przejęcie przez chińskie COSCO 24,9 proc. udziałów w hamburskim terminalu kontenerowym Tollerot, podsycając debatę na temat strategicznych inwestycji zagranicznych.

Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż początkowo planowane 35 proc., który chiński gigant żeglugowy i operator portowy Hamburg Hafen und Logistik AG chcieli uzyskać.

Sprzedaż mniejszościowego pakietu ma za zadanie znacząco ograniczyć zdolność COSCO do podejmowania strategicznych decyzji dotyczących funkcjonowania terminalu. Inwestor z Państwa Środka nie będzie miał nawet tzw. mniejszości blokującej, co miałoby znaczenie w przypadku propozycji zmian w statucie spółki.

Terminal Tollerort jest najmniejszym terminalem w hamburskim porcie, posiadając 4 stanowiska i 14 suwnic, zaś największy w porcie Hamburg terminal Burchardkai może pochwalić się 10 stanowiskami i 30 suwnicami.

Szanse i zagrożenia wobec chińskich inwestycji w europejskie porty

Dalekosiężne efekty przejęć portów przez zagranicznych inwestorów mogą być znaczące.

Istnieją warunki rynkowe do rozszerzenia przez Chiny kontroli nad europejskimi terminalami. Potencjalne scenariusze sugerują, że chińscy operatorzy portowi mogą zdobyć udziały, które dadzą im kontrolę nawet nad połową europejskiej przepustowości.

Chociaż ekspansja Państwa Środka na europejskie porty ma oficjalnie podłoże komercyjne, zaś nieuniknione są potencjalne konsekwencje polityczne większej kontroli Chin nad globalnymi przepływami morskimi. W teorii istnieje ryzyko dla strategicznej autonomii europejskich portów i ich zdolności do procesowania łańcuchów dostaw.

Jednocześnie mając na uwadze potencjalne obawy, nie można pominąć potencjalnych korzyści, wynikających z inwestycji.

Z jednej strony, chińskie firmy żeglugowe mają szansę zoptymalizować harmonogram statków i przynieść towary z innych portów europejskich do tranzytu.

Z drugiej strony, napływ kapitału zmaksymalizuje zysk, prowadząc do większej liczby miejsc pracy i korzyści gospodarczych.

Współpraca chińsko-niemiecka pojawiają się w momencie, gdy świat wychodzi z długotrwałego kryzysu łańcucha dostaw spowodowanego pandemią koronawirusa Covid-19 i podziałami wywołanymi amerykańsko-chińskim konfliktem handlowym. Europę trapi również kryzys energetyczny będący pokłosiem nadmiernego uzależnienia od Moskwy, które ujawniło się w obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego.

Sytuacja, w której w trudnych czasach pojawia się inwestor, stanowi dobry punkt wyjścia dla handlu i inwestycji chińsko-europejskich, będąc dobry wzorcem dla zapewnienia stabilności morskiego łańcucha dostaw.

Od początku br., handel Chiny-UE utrzymuje stały wzrost pomimo wpływu pandemii i innych niekorzystnych czynników. Chiny pozostają największym partnerem handlowym UE, podczas gdy UE pozostaje drugim co do wielkości partnerem handlowym Państwa Środka.

Chińscy inwestorzy od dawna są obecni w europejskim krajobrazie portowym. 


Mapa udziałów COSCO w europejskich portach/Deutsche Welle za COSCO

Nie można ukryć, że transakcje wpływają korzystnie na przepływ ładunków, co ma również miejsce na naszym krajowym podwórku.

Dla przykładu, Pomorskie Centrum Logistyczne – znajdujące się na zapleczu DCT Gdańsk – od ubiegłego roku jako GLP Logistics jest w rękach globalnego holdingu zarządzającego nieruchomościami magazynowymi. GLP to firma z siedzibą w Singapurze, zaś wśród jej udziałowców są również firmy z chińskim kapitałem. Mimo międzynarodowego charakteru działalności GLP czerpie w znacznej mierze z doświadczeń głównych rynków azjatyckich.

Warto również zwrócić uwagę, że terminal, operator portowy nie jest właścicielem terenów w porcie, lecz posiada wieloletnią umowę dzierżawę oraz ograniczony przez Zarządy Portów dostęp do nabrzeży.

Unia Europejska zgodziła się na nowe ramy ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii, które weszły w życie w kwietniu 2019 roku, aby dokonać przeglądu przychodzących bezpośrednich inwestycji zagranicznych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/452).

Mechanizm europejski dotyczy jednak projektów lub programów będących przedmiotem zainteresowania całej UE, przy czym państwa członkowskie zachowują krajową władzę nad decyzjami dotyczącymi inwestycji zagranicznych na swoich terytoriach.

Konkluzje

Wydaje się, że w czasach kryzysu pokazującemu wszystkim graczom europejskiego rynku wszystkim konsekwencje uzależnienia od jednego gracza – czego Europa boleśnie doświadcza w kontekście energetycznym – zasadne jest podnoszenie uwagi na ryzyko związane z inwestycjami w strategiczną infrastrukturę kontynentu, jaką stanowią porty.

Choć nie zawsze jest oczywiste, za jakie sznurki pociągnie Pekin, aby przełożyć swoje znaczenie gospodarcze na wpływy polityczne, europejskie porty z chińskimi udziałami nadal mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Mogą – ale nie muszą.

Jednocześnie warto mieć na uwadze, że Państwo Środka nie jest dalekie od ukrywania strategicznych zamiarów wojskowych prowadzonymi pod szyldem działalności biznesowej. Niemniej jednak, przekształcenie interesów portowych w obiekty wojskowe zajmuje wiele lat.

Jak więc zapatrywać się na chińskich inwestorów w kontekście inwestycji portowych?

Nie odmawia się, kiedy pieniądz woła, czego świadomi są nasi sąsiedzi zza Odry.

Jednocześnie mając na uwadze morał z baśni Braci Grimm o Trzech Świnkach, warto patrzyć na ręce inwestorów, aby po okresie prosperity nie szukać pomocy. W tych trudnych czasach może być trudno o świnkę w murowanym domu, która przygarnie po ataku wilka.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.