Chińska rakieta kosmiczna Gravity-1 wyruszyła w swoją pierwszą podróż. Startowała ze statku na Morzu Żółtym.
Należąca do chińskiej firmy Orienspace, nazywanej „chińskim SpaceX” rakieta Gravity-1 ma za sobą pierwszy start. Firma podała, że udało się skutecznie umieścić na orbicie okołoziemskiej trzy komercyjne satelity pogodowe. Gravity-1 startowała ze statku na Morzu Żółtym, u wybrzeży prowincji Shandong.
Nie podano szczegółów dotyczących jednostki, która zamieniła się w platformę do startu rakiety. Podano jedynie, że platforma nosi nazwę Defu-15002. Jednostka jest określana mianem barki startowej. Mierzy 125 metrów długości.
Firma Orienspace mieści się w Shandong. Tam też znajdują się obiekty do morskiego startu rakiet również ulokowane są w prowincji, w portowym mieście Haiyang.
Nie jest to pierwszy na świecie przykład wykorzystania jednostki pływającej jako platformy startowej dla rakiet kosmicznych. Robili to zarówno Amerykanie, jak i Chińczycy, a nawet Rosjanie. Firmy kosmiczne z USA, Norwegii, Rosji i Ukrainy zawiązały nawet partnerstwo nazwane Sea-Launch, które rozwijało ten koncept. Współpraca w ramach konsorcjum została przerwana w 2014 roku, po pierwszym ataku Rosji na Ukrainę. Statki jako platformy startowe wykorzystywali także Chińczycy – m.in. jednostka De Bo 3 pełniła taką funkcję dla całej serii państwowych rakiet Long March, według różnych źródeł wykorzystywana była wcześniej także Defu-15002. Bez wątpienia z tej jednostki startowała jednak inna rakieta chińskiego prywatnego przedsiębiorstwa - Ceres-1S należąca do Galactic Energy, która została wystrzelona jesienią zeszłego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów