Perspektywa wybudowania w centrum wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego o zdolności przeładunkowej 1,5 mln TEU cieszy się zainteresowaniem przewoźników oceanicznych i świadczycieli usług bliskiego zasięgu, którzy poszukują zrównoważonych rozwiązań.
W okolicznościach szczytowego zapotrzebowania huby kontenerowe w Wielkiej Brytanii mają trudności z obsługą ponadnormatywnych przeładunków.
Przedsiębiorca James Sutcliffe przedstawił projekt Centre Port Holdings, w ramach którego przewidziano budowę wykorzystującego energię pływów głębokowodnego terminalu kontenerowego na zatoce The Wash, we wschodniej Anglii.
Projekt o wartości 2 miliardów funtów obejmowałby budowę konstrukcji hydroelektrycznej w poprzek zatoki, tak aby uchwycić przypływy i odpływy dwa razy dziennie, dostarczając energię do terminalu i, jak twierdzi Sutcliffe, do 600 tys. domów i firm w regionie.
Pierwsza faza inwestycji obejmowałaby budowę nabrzeża i obszaru lądowego zdolnego do obsługi do 1,5 mln TEU rocznie i jednoczesnego cumowania dwóch kontenerowców klasy ULCV.
W fazie drugiej obiekt miałaby osiągnać przepustowość do 2,6 mln TEU, a ostatecznie do 4 mln TEU rocznie.
Dodatkowo hydroelektrownia miałaby spełniać funkcję ochorny przeciwpowodziowej przed silnymi przypływami, które regularnie zalewają nisko położone grunty rolne w regionie.
Center Port nawiązał współpracę z międzynarodowym dostawcą energii Centrica, który zainwestował w studium wykonalności projektu.
Greg McKenna, dyrektor zarządzający Centrica Business Solutions, powiedział, że jego firma była „podekscytowana” propozycją.
Pan Sutcliffe, odpowiedzialny również za powstanie innowacyjnego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, powiedział, że projekt spotkał się z „dużym zainteresowaniem” linii żeglugowych.
Program ma teraz na celu zebranie 8 milionów funtów na dwuletnie studium wykonalności.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął