• <
bulk_cargo_port_szczecin

Bezpieczeństwo na morzu. Liczba statków rośnie, ale jest bezpieczniej

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bezpieczeństwo na morzu. Liczba statków rośnie, ale jest bezpieczniej

Partnerzy portalu

Bezpieczeństwo na morzu. Liczba statków rośnie, ale jest bezpieczniej - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

DNV zaprezentowało niedawno rozbudowany raport dotyczący bezpieczeństwa na morzu. Wynika z niego, że pomimo iż liczba statków rośnie, to bezpieczeństwo na morzu się poprawia. Nawet wśród starczych jednostek sytuacja jest całkiem dobra. W czasie inspekcji, zatrzymywane są w dużej mierze statki pod banderą Panamy i Liberii.

Raport opracowano na danych Lloyd's List Intelligence z dekady obejmującej lata 2012-2021 do połowy roku 2021. – Korzystając z unikalnych baz danych, dokonaliśmy przeglądu 866 tys. inspekcji statków, 26 tys. zatrzymań, 22 tys. wypadków i 1 tys. strat – informuje Chris Pålsson, Head of Consulting, Lloyd’s List Intelligence.

Straty maleją

W latach 2012-2021 liczba utraconych statków spadła ze 132 do 58 w 2020 roku. W konsekwencji zmniejszyła się również liczba ofiar z 1900 w 2012 do 1500 w 2020 r. Dzieje się tak pomimo stałego wzrostu liczby statków. I choć wciąż w transporcie morskim zdarzają się wypadki, to liczba ofiar w światowej flocie maleje.


Gospodarka Morska
Zatrzymane statki w podziale na bandery / źródło: Maritime safety 2012-2021 – A decade of progress // Lloyd’s List Intelligence


– Spadek liczby wypadków i strat statków w ciągu ostatniej dekady świadczy o wysiłkach przemysłu morskiego na rzecz poprawy normy bezpieczeństwa w kierunku nadrzędnego celu, jakim jest ochrona życia, mienia i środowiska – zauważa Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime, DNV i zauważa: – W DNV zidentyfikowaliśmy wyłaniającą się „lukę bezpieczeństwa” między istniejącym podejściem do ryzyka bezpieczeństwa żeglugi a ambicjami większej cyfryzacji i przyjęcia alternatywnych, bardziej przyjaznych dla środowiska paliw. Im dłużej będziemy czekać na ich zidentyfikowanie i rozwiązanie, tym bardziej luka będzie się powiększać.

– Na początku lat 90. globalna flota morska traciła statki w tempie 200-300 każdego roku. Obecny wskaźnik strat kształtuje się pomiędzy 50 do 100 jednostek rocznie. Jest to tym bardziej niezwykłe, że globalna flota liczy prawie 130 tys. statków powyżej 100 GT w porównaniu z zaledwie 80 tys. statków około 30 lat temu – podkreśla Pålsson.

Czynnik ludzki i technologia

Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się coraz lepsze wyposażenie techniczne statków i systemów, które wspomagają ich zarządzaniem, rejsami i obsługą w portach. Czynnik ludzki jest jednak wciąż istotny.

– Zbyt często żegluga akceptuje poziom ryzyka i mierzy wyniki względem tego poziomu. Morze jest przecież bezlitosnym środowiskiem – zauważa Richard Clayton, Chief Correspondent Lloyd’s List. Clayton przytacza dobrze znane marynarzom fakty: wiatr i fale, gdy wpadają w turbulencje, stanowią wciąż środowisko niebezpieczne dla statku i jest to wyzwanie dla pomysłowości inżynierów, projektantów i nawigatorów. – To się nie zmieni, gdy równowaga między ludźmi a technologią przesunie się na korzyść technologii – stwierdza stanowczo Clayton.

– Kompetencje załogi to kolejny kluczowy czynnik prowadzący do poprawy bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę, że większość wypadków jest spowodowana błędem człowieka – stwierdza Marianne Strand Valderhaug, DNV Maritime Class Director For Technical Support i podkreśla, że w zapobieganiu incydentom prowadzącym do wypadków kluczową rolę ogrywają załogi.

Nowy wymiar zjawiska incydentów na statkach pojawił się w czasie pandemii Covid-19. Problemy z zagrożeniem dla bezpieczeństwa zaczęły się zdarzać, gdy pojawiło się zjawisko zmęczenia załogi. Przełożyło się to na pogorszenie jakości przeglądów okresowych i wykonywanych prac konserwacyjnych. Zauważono również, że incydenty miały miejsce z powodu ograniczeń w wejściu ekip serwisowych na statki i pozyskiwaniu części zamiennych. W wyniku tego w znacznym stopniu ograniczono lub zrezygnowano z niezbędnych działań serwisowych. Taka sytuacja miała miejsce na przełomie 2020/2021 r.

Gospodarka Morska
Zatrzymania statków w podziale na wiek i rodzaj / źródło: Maritime safety 2012-2021 – A decade of progress // Lloyd’s List Intelligence


Pandemia i mniej kontroli

Stwierdzono również brak nadzoru państwa portu, co w niektórych częściach świata pozwala starszym i źle utrzymanym statkom do kontynuowania służby. A to zwiększało ryzyko ofiar i strat. Dotyczy to szczególnie tych jednostek, które nie podlegają reżimom obwiązującym zbiornikowce i jednostki do przewozu chemikaliów. W ciągu ostatnich lat armatorzy starają się jednak w większości przypadków przykładać większą wagę do bezpieczeństwa.

W efekcie liczba zatrzymań statków spadła drastycznie w okresie ostatnich 10 lat. Stało się tak „głównie z powodu około 55% mniej zatrzymań drobnicowców, nawet gdy globalna flota wzrosła o prawie 12 tys. statków” – wylicza Marianne Strand Valderhaug zaznaczając, że z powodu pandemii było znacznie mniej inspekcji, głownie statków do przewozu drobnicy.

Przegląd dany Lloyd’s List Intelligence z ostatnich 10 lat wskazuje, że liczba liczba ofiar w wyniku incydentów i wypadków na statkach spadła ze 132 przypadków w 2012 do 57 w 2019, 58 w 2020 i 39 do połowy sierpnia 2021 r. Ten 57% spadek liczby strat wyraźnie kontrastuje z innym wskaźnikiem. W ciągu ostatnich 10 lat flota statków handlowych wzrosła o 16% pod względem liczby statków i 46% pod względem dwt.

Praca z poprawą bezpieczeństwa nigdy się nie kończy podkreślają autorzy raportu. Ciągle pojawiają się nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa wynikające z nowych procedur, wprowadzane są nowe technologie, nowe paliwa. Do tego digitalizacja zwiększa podatność na ataki na sieci informatyczne. Z kolei zmiana klimatu wywołuje nowe sytuacje hydrometeorologiczne w miejscach dotąd uznanych za dobrze znane.

Gospodarka Morska
Ogólna liczba incydentów bezpieczeństwa / źródło: Maritime safety 2012-2021 – A decade of progress // Lloyd’s List Intelligence


Bezpieczeństwo priorytetem

Aby zapewnić trwałe, pozytywne tendencje przyczyniające się do zmniejszania strat we flocie handlowej, bezpieczeństwo musi być traktowane priorytetowo. W 2012 r. wskaźnik strat dla floty światowej wynosił 0,11%, jeśli mierzyć go liczbą statków, oraz 0,08% odnosząc do GT. Pod koniec analizowanej dekady szkodowość spadła (odpowiednio) do 0,04% i 0,02%. Współczynnik oparty na GT był nieznacznie wyższy w 2020 niż w 2019, ale informacje uzyskane do sierpnia 2021 zapowiadają, że może być niższy niż w 2019 r.

Przemawiając w podcaście Lloyd’s List po opublikowaniu nowej analizy, Closing the Safety Gap in a Era of Transformation, główna konsultantka DNV Fenna van der Merwe ostrzegła, że bezpieczeństwo nie jest dodatkiem do działalności komercyjnej. – Nasze badania wykazały, że musimy nadal skupiać swoją uwagę na ludziach – powiedziała Fenna van der Merwe, podkreślając, że jest to wytyczna działań „na drodze do bezpiecznego biznesu na morzu”.

W świecie techniki, automatyzacji i sztucznej inteligencji, technologii satelitarnych i chmur informatycznych, człowiek jest wciąż najsłabszym i najsilniejszym ogniwem w transporcie morskim.


Gospodarka Morska
Stracone jednostki w podziale na przyczynę i rodzaj / źródło: Maritime safety 2012-2021 – A decade of progress // Lloyd’s List Intelligence

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.