• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bandera na nowych holownikach WUŻ wciągnięta. Ares, Mars i Pax oficjalnie powitane

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bandera na nowych holownikach WUŻ wciągnięta. Ares, Mars i Pax oficjalnie powitane

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

We czwartek około południa spacerowicze, którzy wybrali się na Nabrzeże Ziółkowskiego w Gdańsku, mogli być świadkami nie lada uroczystości: w obecności oficjeli i gości oficjalnie podniesiono polską banderę na trzech nowych holownikach firmy WUŻ Port and Maritime Services o nazwach Ares, Mars i Pax.


W ostatnich miesiącach flota WUŻ Port and Maritime Services wzbogaciła się o trzy nowe jednostki. Najpierw, w sierpniu, do Gdańska przypłynęły ze stoczni w Wietnamie statki Ares i Mars. Pierwszy z nich to najmocniejszy z nowych holowników – jednostka typu ASD 2813 mierzy 28 metrów długości, 13 metrów szerokości i może się pochwalić uciągiem na palu rzędu 82 ton. Mars (typ ASD 2811), który również mierzy 28 metrów długości przy 11 metrach szerokości, ma uciąg 60 ton. Na początku października dołączyła do nich trzecia, siostrzana jednostka, bliźniacza do Marsa, która nosi imię Pax. Ten holownik przypłynął ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale wszystkie trzy statki zostały zaprojektowane i wybudowane przez podmioty wchodzące w skład Damen Shipyards Group.

Kiedy już nowe jednostki WUŻ stawiły się w Gdańsku w komplecie, można było planować uroczystość podniesienia na nich polskiej bandery. Ta odbyła się dzisiaj koło południa. Jednostki zacumowane zostały przy ogólnodostępnym Nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku, gdzie zgromadzili się także liczni goście, w tym m.in. reprezentacja Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku na czele z prezesem Łukaszem Malinowskim, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, jak również przedstawiciele innych organizacji i spółek związanych z żeglugą i portem. O oprawę muzyczną zadbała orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Uroczystość poprowadził prezes WUŻ Port and Maritime Services Marek Wengrzyn. W krótkim przemówieniu przywitał on zgromadzonych, a następnie wyjaśnił powody decyzji o tak poważnej inwestycji, jaką jest zakup trzech nowych jednostek. Jak mówił prezes, związane jest to z dynamicznym rozwojem samego portu w Gdańsku, między innymi z planami budowy FSRU i nowego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie. Wengrzyn opowiedział także nieco o możliwościach i specyfikacji technicznej samych jednostek.

– Te trzy nowe holowniki pozwolą nam na wykonywanie właściwie każdego zadania w porcie. Jesteśmy właściwie jedyną firmą w Polsce, która potrafi obsłużyć dwa tak duże porty. Te trzy jednostki wzmocniły nas ze względu na ochronę przeciwpożarową, którą prowadzimy. Patrząc w przyszłość, musimy zabezpieczyć też nowo powstające FSRU, które w tej chwili jest w fazie przygotowań i projektów – powiedział nam prezes WUŻ. Dodał, że firma musi być gotowa do wykonywania tych zadań w 2027 roku, kiedy zgodnie z harmonogramem operacje ma rozpocząć wspomniany FSRU. – Niemniej jednak jesteśmy gotowi już dzisiaj. Gdyby zdarzyła się taka sytuacja, że budowa FSRU by przyspieszyła, to jesteśmy przygotowani.

Marek Wengrzyn podkreślił, że nowe holowniki są potrzebne także do wprowadzania i wyprowadzania statków w porcie. Dużym atutem jest ich moc i manewrowość.

– Te holowniki są naprawdę bardzo manewrowe. Są wyposażone w najnowocześniejsze silniki, najnowocześniejsze pędniki, które sterują ich torem – wyjaśniał prezes WUŻ.  

Po przemówieniu Marka Wengrzyna na mównicy pojawił się dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski. Pogratulował on inwestycji, podkreślając, że chyba pierwszy raz w historii do eksploatacji w jednym roku włączane są trzy nowe holowniki. Nawiązał także do historii wskazując, że WUŻ nieustannie rozwija swoje możliwości.

– Cele w życiu są jak horyzonty. Osiągając jedne, zaczynamy widzieć drugie. Spółka WUŻ przez lata miała te horyzonty w swoim polu widzenia. Te horyzonty to sprawy związane z historią. 20 lat temu we wrześniu zawinął do Portu Północnego w Gdańsku statek Front Chief, pierwszy statek VLCC. Wtedy właśnie zrodziła się potrzeba osiągnięcia horyzontu. Stopniowo był on osiągany. Dzisiaj, kiedy budujemy Baltic Hub 3 i 5 pod farmy wiatrowe, kiedy będziemy budowali FSRU, pojawią się nowe wyzwania – mówił Piotrzkowski podkreślając, że WUŻ przez lata dokonywał starań, żeby sprostać wymogom przyszłości.


Fot. GospodarkaMorska.pl


Następnie nadszedł czas na clou wydarzenia. Trzy bandery, wyeksponowane przy modelach Aresa, Marsa i Paxa, zostały poświęcone, a następnie uroczyście przekazane kapitanom jednostek. Ci z kolei wciągnęli je po chwili na maszty na swoich statkach. Orkiestra wykonała hymn, a po chwili rozległy się także syreny nie tylko samych bohaterów uroczystości, ale także innych jednostek zgromadzonych w pobliżu.

Po oficjalnej części imprezy goście mieli niepowtarzalną możliwość zwiedzenia każdego z trzech nowych holowników, z czego wielu skrzętnie skorzystało.

Oficjalne podniesienie bandery na Marsie, Aresie i Paksie wieńczy trudną operację, jaką było pozyskanie trzech zupełnie nowych jednostek dla polskiej firmy.

– Wszystkie poprzednie jednostki były budowane pojedynczo. Zamówienie takiego holownika to nie taka prosta sprawa dlatego, że trzeba przygotować specyfikację, określić czego oczekujemy, znaleźć odpowiednią stocznię, taką, która wykona nam taki projekt jak chcemy i w takim czasie, jak jest nam potrzebny – tłumaczył prezes WUŻ.

Nowe jednostki są już eksploatowane w Porcie Gdańsk. Wraz z nimi flota WUŻ Port and Maritime Services składa się łącznie z 13 holowników, jednego kutra pilotowego i jednego statku pożarniczego.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.