W czerwcu międzynarodowy rynek węgla nadal poddany był trendom spadkowym, mimo niewielkich symptomów ożywienia wynikających z nadziei na wzrost popytu w kluczowych terminalach węglowych - wynika z najnowszego opracowania Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).
Jak czytamy w opublikowanym w poniedziałek przez katowicki oddział ARP comiesięcznym podsumowaniu publikacji prasowych dotyczących światowego rynku węgla w czerwcu br., na sytuację rynkową w tym miesiącu wpłynął przede wszystkim brak równowagi popytowo-podażowej, w połączeniu ze wzrostem produkcji energii ze źródeł odnawialnych, niskimi cenami gazu oraz słabymi prognozami popytu na węgiel.
Eksperci zauważają, że w czerwcu w poszczególnych częściach węglowego rynku pojawiały się dodatkowe uwarunkowania, determinujące sytuację zarówno w obszarze Azji–Pacyfiku, jak i Atlantyku.
Na obszarze Atlantyku początek czerwca przyniósł niewielki wzrost cen, głównie w wyniku informacji o zakłóceniach dostaw węgla z Murmańska w północno-zachodniej Rosji, gdzie zerwany został most kolejowy wykorzystywany do transportu surowca. Z tego powodu rosyjski producent węgla Suek ogłosił stan tzw. siły wyższej, a uczestnicy rynku szukali alternatywnych szlaków dostaw. Naprawa mostu może potrwać do października.
Na rynku europejskim obserwowano w czerwcu nieznaczne wahania cen. 3 czerwca dzienny indeks CIF ARA (obrazujący ceny w zachodnioeuropejskich portach Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) osiągnął swój najwyższy poziom od końca marca br. i wyniósł 47,87 USD za tonę węgla o określonych parametrach.
"Niemniej słabe fundamenty popytowo-podażowe w europejskiej części rynku, w połączeniu ze spadającą konsumpcją węgla w Europie, utrzymały spadkową tendencję indeksu CIF ARA z niewielkimi tygodniowymi wahaniami na przestrzeni całego miesiąca. Ostatni tygodniowy indeks CIF ARA, którego notowanie przypadło na 26 czerwca, wyniósł 46,78 USD za tonę" - podano w opracowaniu.
Łączna produkcja energii z węgla w Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Francji w maju br. (w ujęciu rok do roku) obniżyła się o 57 proc. i wyniosła średnio 2,4 GW. "To wskazuje, że konsumpcja surowca o parametrach 5800 kcal/kg w tych czterech krajach obniżyła się do ok. 660,6 tys. ton, z poziomu 1,5 mln ton rok wcześniej - przy założeniu, że węgiel zużywany jest w elektrowniach o 40-procentowej rentowności" - czytamy w analizie.
W innych częściach tego regionu, np. w Turcji, konsumpcja węgla utrzymywała się na wysokim poziomie pomimo słabszego zapotrzebowania na energię i niskiej produkcji prądu z paliw odnawialnych. "Niemniej nie jest pewnym, czy wzrostowy trend konsumpcji węgla utrzyma się w tym kraju, gdyż ze względu na nadchodzący szczyt letniego zapotrzebowania, Turcja może zwiększyć produkcję hydroenergii" - oceniają eksperci.
Natomiast na obszarze Azji-Pacyfiku, załamanie popytu obserwowane przed wybuchem pandemii Covid-19 jeszcze pogłębiło niekorzystną sytuację producentów oraz eksporterów tej części międzynarodowego rynku.
Jak podano w opracowaniu ARP, obecna nadpodaż na międzynarodowym rynku węgla - szacowana na ok. 40 mln ton - zmusiła takie kraje jak Indonezja czy Kolumbia do ograniczenia produkcji i weryfikacji celów produkcyjnych, by zapobiec dalszemu spadkowi cen. Obserwowane ograniczenie popytu ze strony Indii i Chin, w połączeniu z wysokim poziomem zapasów w tych krajach, prawdopodobnie jeszcze zwiększy nadpodaż na światowym rynku.
Niski popyt na węgiel w czerwcu spowodował także spadek cen tego surowca w terminalu RB w RPA, gdzie tygodniowy indeks FOB dla surowca o wzorcowych parametrach w czerwcu obniżył się prawie o 10 USD na tonie, spadając 26 czerwca poniżej 50 USD za tonę - niemniej wartość indeksu pozostała powyżej najniższego odnotowanego poziomu z 21 kwietnia, kiedy wyniosła 41,88 USD za tonę. Podobna sytuacja miała miejsce na rynku węgla australijskiego, obejmującego węgiel o różnych parametrach, który trafia głównie do Chin. (PAP)
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth