pc
National Geographic Endurance w drodze do Norwegii. W środę wieczorem częściowo wyposażony kadłub jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie opuścił stocznię CRIST w Gdyni. Teraz jego budowę dokończy stocznia Ulstein. Jednostka ma wejść do eksploatacji w pierwszym kwartale 2020 r.
Kadłub National Geographic Endurance do Ulsteinvik holuje holownik Duke II. Na miejsce dotrzeć mają w najbliższą środę.
National Geographic Endurance o numerze budowy NB 312 ma ok. 125 m długości i ponad 20 m szerokości. Stępkę pod jego budowę położono w stoczni CRIST 17 marca 2018 r.
Zgodnie z założeniami, nowy statek będzie posiadał najwyższą klasę lodową i jest budowany zgodnie z opatentowanym projektem kadłubów z linii X- BOW. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzenia fal o kadłub, co zwiększy komfort podróżowania oraz ograniczy hałas i wibracje. Kształt i zamknięty charakter X-BOW mają również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, wykluczając zagrożenia i uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
Nowa jednostka pomieści 126 pasażerów w 69 przestronnych kabinach i apartamentach. 75% z nich będzie posiadało własne balkony, udostępnione zostaną również tarasy widokowe i skrzydła obserwacyjne, tak by mozna było podziwiać widoki z każdej strony statku. Eksplorację ma ułatwić także nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego. Dla uzupełnienia możliwości jednostki, do dyspozycji gości będą także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV), mikroskop i podwodne kamery wideo.
Statek budowany jest dla armatora Lindblad Expeditions. To przedsiębiorstwo zajmujące się organizacją rejsów wycieczkowych w rejony arktyczne. Promuje również działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Firma blisko współpracuje z National Geopraphic.
Armator Lindblad Expeditions na National Geographic Endurance jednak nie kończy. W stoczni Ulstein zamówił już jego siostrzaną jednostkę. Kolejny statek National Geographic ma być gotowy w trzecim kwartale 2021 r. W jegu budowie również uczestniczyć będzie stocznia CRIST.
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności CRIST osiągnął pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, czego doskonałym dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień do końca 2019 roku. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries