gm24 | MGMiŻŚ
Przychody przemysłu okrętowego w Polsce są na bardzo wysokim poziomie, a odczyty roku 2018 osiągnęły historyczne maksimum i są blisko trzykrotnie wyższe niż w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Jak wynika z powyższego wykresu, przychody sektora stoczniowego wykazują tendencję wzrostową osiągając w 2018 roku poziom blisko 11 miliardów złotych. Jest to kilku procentowy wzrost w stosunku do przychodów uzyskanych w 2015 roku. Jednocześnie 10,935 miliarda złotych jest najwyższą wartością przychodów sektora stoczniowego odnotowaną w całej historii od początku transformacji ustrojowej i gospodarczej w Polsce rozpoczętej w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Podobnie jak w przypadku zatrudnienia, osiągającego w 2018 roku poziom 37,5 tys. osób, najwyższy od 2001 roku, dane o przychodach są kolejną dobrą informacją potwierdzającą pozytywne zmiany zachodzące od kilku lat w przemyśle stoczniowym w Polsce. Pojawiające się w obiegu publicznym analizy zdają się nie zauważać tego stanu rzeczy i w uproszczony sposób przenoszą stan przemysłu stoczniowego opisywany w znanych światowych raportach wprost na sytuację w Polsce. Autorzy analiz popełniają przy tym bardzo istotny błąd, który w dużym stopniu wpływa na budowanie wizerunku polskiego przemysłu stoczniowego. Utrzymywanie takiej sytuacji w dłuższej perspektywie może w konsekwencji prowadzić do negatywnego wpływu na aktywność gospodarczą, współistniejącą z postrzeganiem branży przez instytucje finansowe.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dostrzegając specyfikę sektora stoczniowego w Polsce prowadzi analizy opierające się na danych GUS i prezentuje wyniki tych analiz.
Specyficzną cechą charakteryzującą polską branżę stoczniową i budującą jej siłę jest zdolność do oferowania umiejętności niszowych. Polscy przedsiębiorcy szybko reagują na wyzwania zmieniającej się sytuacji rynkowej i dostosowują do niej swój wachlarz produktów i usług. Dzięki temu polski przemysł stoczniowy jest cały czas istotnym ogniwem europejskiego łańcucha dostaw, również w zakresie gotowych jednostek pływających, chociaż w mniejszym stopniu niż kiedyś. Oferowane rynkowe umiejętności niszowe funkcjonują w pewnym oderwaniu od sytuacji na Dalekim Wschodzie relacjonowanej w raportach światowych. Raporty światowe koncentrują się ze swej natury na opisywaniu zjawisk globalnych i odnoszą się głównie do sytuacji stoczni dostarczających statki towarowe, zachowując przy tym efekt skali wyrażający produkcję w milionach jednostek pojemności lub wyporności. Analiza sytuacji przemysłu stoczniowego w Polsce wynika z uwarunkowań lokalnych i dlatego nie może i nie powinna być prowadzona wprost na podstawie sytuacji opisywanej w raportach światowych. Skala uwarunkowań i możliwości lokalnych, tak istotna dla naszego przemysłu stoczniowego nie jest adekwatna przy porównaniach globalnych. Dlatego wymaga indywidualnego podejścia, rzeczowej analizy oraz adekwatnego pozycjonowania.
Raporty światowe koncentrują się na podejściu globalnym i nie są w stanie uchwycić specyfiki efektów niszowych. Ocena wyłącznie na ich podstawie prowadzi do wniosków, które nie pozwalają na rzetelne odzwierciedlenie stanu sytuacji w Polsce. Skutkiem nieadekwatnej oceny jest przypisywanie przemysłowi stoczniowemu w Polsce nadmiernego poziomu ryzyka. Ocena poziomu ryzyka branży stoczniowej na świecie jest niestety wprost przekładana na przemysł stoczniowy w Polsce, bez uwzględniania uwarunkowań lokalnych. Nie jest to komfortowa sytuacja tym bardziej, że fakty są inne i pokazują, że mierzalne efekty aktywności gospodarczej polskiej branży stoczniowej powinny być postrzegane poprzez wysokie odczyty w zakresie poziomu zatrudnienia i przychodów roku 2018 oraz utrzymujący się trend wzrostowy.
Wysokie przychody sektora stoczniowego w połączeniu z dynamicznym wzrostem zatrudnienia w ostatnich latach wskazują, że branża z sukcesem potrafi mierzyć się z wyzwaniami i konkurencyjnością rynku. Z przeprowadzonej w 2019 roku przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ankiety wśród przedsiębiorców sektora stoczniowego wynika, że blisko 90% firm, które odpowiedziały na ankietę posiadały portfel zamówień na okres co najmniej 3 miesięcy, a blisko 20% nawet na ponad 18 miesięcy. Wyniki ankiety nie powinny być zaskoczeniem. Branża stoczniowa w Polsce wyraźnie zwiększyła swoją efektywność i jest konkurencyjna. Efektywność liczona przychodem generowanym w odniesieniu do jednego zatrudnionego wzrosła ponad 3,5 krotnie więcej w okresie pomiędzy rokiem 1995 a 2018. Wzrost wydajności w oczywisty sposób przekłada się na wzrost atrakcyjności przemysłu stoczniowego w Polsce, postrzeganego kompleksowo jako partnera gospodarczego w relacjach eksportowych.
Podsumowanie
Wynikająca wprost z odczytów roku 2018 sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce, potwierdza solidne podstawy ekonomiczne i duży potencjał adaptacyjny branży.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu