Jerzy Czuczman
We czwartek 12 września odbyło się pierwsze po wakacjach spotkanie Polskiego Forum Technologii Morskich.
W gościnnych progach stoczni ALU International Shipyard zgromadziło się 30 osób, które pomimo utrudnień związanych z przebudową dróg w rejonie Górek Zachodnich w Gdańsku szczęśliwie dotarły na ulicę Przełom 15, do pięknie położonej siedziby ALU International. Pogoda dopisała więc spotkanie można było rozpocząć od zwiedzania stoczni. Wypełnione produkcją w toku hale sprawiały imponujące wrażenie, a ład i porządek organizacyjny wzbudzał podziw. To dobry prognostyk dla firm sektora technologii morskich w Polsce aktywnych na silnie konkurencyjnym rynku globalnym.
Po zwiedzaniu zakładu, już w salce konferencyjnej, przedstawiona została prezentacja projektu związanego z możliwościami wsparcia oferowanego dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach zachęt do zwiększania możliwości eksportowych. Wsparcie realizowane jest ze środków Unii Europejskiej. Omówione zostały szczegółowo zasady uczestniczenia w projekcie, oraz sposób organizowania misji gospodarczych, a także wysokość i zakres możliwego do pozyskania wsparcia finansowego. W trakcie dyskusji uczestnicy spotkania podkreślali, że ważnym jest wybór miejsca, do którego może zostać zorganizowana misja, tak aby w jak najlepszym stopniu skorzystać z oferowanych możliwości rozpoznania nowych lub pogłębiania istniejących kierunków biznesowych. Wnioski z dyskusji stanowią ciekawy materiał dla organizatorów projektu i będą analizowane.
Następnie przedstawiona została prezentacja omawiająca propozycję Strategii rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce, pokazana 6 września br. podczas Kongresu Morskiego w Szczecinie. Wywiązała się interesująca dyskusja nad tezami przedstawionymi w propozycji strategii. Jak powszechnie wiadomo, istotną bolączką, na którą wskazują przedsiębiorcy są możliwości pozyskiwania pracowników. Borykamy się z tym problemem praktycznie wszyscy i nie ma w tej materii „cudownych rozwiązań”. A przecież trzeba realizować bieżące kontrakty, a coraz nowe możliwości kontraktowe stale się pojawiają. Dlatego tak istotnym, na co zwracano uwagę, jest opracowanie i wdrożenie rozwiązań, które będą przynosić efekty zarówno w okresie średnim jak i długoterminowym. Problemy bieżące każda z firm musi rozwiązywać sama. Chociaż procedury administracyjne przy zatrudnianiu pracowników w zawodach deficytowych z zagranicy zdecydowanie wymagają uproszczenia, z pożytkiem dla całej gospodarki, nie tylko sektora technologii morskich. To jeden z wniosków dyskusji.
W kontekście potrzeb w zakresie zatrudnienia poruszony został bardzo intrygujący problem z ograniczeniami w odbywaniu praktyk przez młodocianych, podczas przyuczania ich do zawodu w zakładzie pracy.
Ze wstępnego rozeznania wynika, że problem daleko wykracza poza możliwości indywidualne firm i wymaga rozwiązania systemowego. Członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich zobowiązali Zarząd do szczegółowej analizy tego tematu i zaproponowania wynikających stąd ewentualnych dalszych działań.
Podsumowują pierwsze po wakacjach spotkanie Członków PFTM i zaproszonych gości, należy podkreślić bardzo miłą, a jednocześnie bardzo merytoryczną atmosferę. Już tradycyjnie panowała niczym nieskrępowana możliwość wypowiadania rozmaitych, w tym także kontrowersyjnych poglądów i opinii.
Polskie Forum Technologii Morskich jest organizacją otwartą dla wzajemnie szanujących się uczestników rynku – Zapraszamy wszystkich, którzy mają podobną wizję.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza