PMK
Rosyjski Novatek oficjalnie otworzył drugi terminal LNG, by mocniej zaznaczyć swoją obecność na tym rynku - powiedział w środę Leonid Mikhelson, prezes koncernu.
Rosja, jeden z czołowych światowych producentów skroplonego gazu, chce być głównym graczem na rynku LNG i osiągnąć eksport na poziomie Kataru - największego na świecie eksportera tego surowca. Do tej pory w Rosji działają dwa terminale LNG: Sachalin-2 Gazpromu na Dalekim Wschodzie oraz Jamał LNG Novateku na Półwyspie Jamalskim.
Novatek wraz z Gazprombankem zbudował nowy zakład LNG w bałtyckim porcie w Wysocku, ale na mniejszą skalę niż Jamał LNG i Sachalin-2. Będzue on w stanie wyprodukować 660 000 ton skroplonego gazu rocznie.
Mikhelson powiedział w środę, że Novatek już teraz planuje rozbudowę terminalu, a drugi zakład w tym miejscu ma osiągnąć produkcję 1,1 mln ton LNG rocznie.
Novatek zarządza terminalem Jamał LNG na północy Arktyki w Rosji. Obiekt wysłał już 10 mln ton metrycznych gazu LNG od grudnia 2017 roku.
Pierwszy zakład w Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa takie same obiekty ruszyły kolejno w lipcu i listopadzie 2018 roku. Rosyjski producent LNG, PAO Novetek, który posiada 50,1% udziału w projekcie, powiedział, że otwarcie drugiego i trzeciego zakładu wyprzedza harmonogram o ponad sześć miesięcy.
Instalacja Jamał LNG znajduje się w Sabiecie, na północny wschód od Półwyspu Jamał, w obrębie koła podbiegunowego. Gaz produkowany w obiekcie jest transportowany przez Arktykę na pokładzie wyspecjalizowanej floty lodowców LNG Arc7, które uzupełniają tankowce o niższej klasie lodowej.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru