• <
nauta_2024

Ekspertka: Przemysł i biznes coraz częściej będą sięgać po technologie cyfrowe

pc

07.02.2019 11:59 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ekspertka: Przemysł i biznes coraz częściej będą sięgać po technologie cyfrowe

Partnerzy portalu

Ekspertka: Przemysł i biznes coraz częściej będą sięgać po technologie cyfrowe - GospodarkaMorska.pl

W 2019 r. prognozowany jest dalszy dynamiczny rozwój takich technologii cyfrowych jak: internet rzeczy, sztuczna Inteligencja, big data czy rzeczywistość rozszerzona. Wydaje się, że coraz bardziej po te technologie będzie sięgać przemysł i biznes – mówi PAP dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Uniwersytetu Łódzkiego.

Według OECD do 2020 roku liczba urządzeń na świecie podłączonych do Internetu przekroczy 50 mld, zaś zgodnie z raportem Cisco Visual Networking Index do 2022 r. użytkownikami Internetu będzie ponad 60 proc. ludzi. O nowych technologiach powszechnie mówi się w kontekście inteligentnych domów, samochodów, medycyny, przemysłu 4.0.

Ekspertka z Wydziału Zarządzania UŁ podkreśla, że trwająca obecnie rewolucja cyfrowa, to czwarta już rewolucja przemysłowa - u podstaw pierwszej leżała maszyna parowa, w przypadku drugiej - elektryczność, a trzeciej - technologie informatyczne i elektronika.

„Rewolucja cyfrowa stała się już wszechobecna. Nie powiedziałabym, że my dopiero w nią wchodzimy, my już w niej jesteśmy, biorąc pod uwagę cały szereg rozwiązań, urządzeń, sprzętów czy systemów, które nas otaczają. Natomiast bez wątpienia dynamika każdej kolejnej rewolucji jest coraz szybsza ze względu na ogromny potencjał technologii leżących u podstaw każdej kolejnej rewolucji” - podkreśliła dr Kaczorowska-Spychalska.

Według niej, prognozy przewidują, że w 2019 r. i w kolejnych latach nastąpi dalszy rozwój i coraz większe wykorzystanie takich kluczowych technologii cyfrowych jak: Internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), Big Data, rzeczywistość rozszerzona (AR) czy Internet 5G – technologia mobilna piątej generacji.

„W przypadku sztucznej inteligencji i internetu rzeczy wydaje się, że coraz bardziej po te technologie sięgać będzie przemysł, próbując w ten sposób monitorować i kontrolować realizowane procesy, prognozować i mapować pewne rozwiązania czy eksperymentować. Firmy będą sięgały po nowe technologie coraz częściej także w kontekście procesów zarządczych, marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi czy np. księgowości” - podkreśliła badaczka, która była w grupie ekspertów zewnętrznych Ministerstwa Cyfryzacji zaangażowanych w prace nad przygotowaniem „Założeń do strategii AI w Polsce”.

Już dzisiaj sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w postaci chociażby chatbotów, w tym voice botów, stanowiących formę cyfrowych asystentów, prowadzących klienta przez cały proces zakupowy w sieci. Są one coraz bardziej popularne m.in. w bankowości, usługach medycznych, a przede wszystkim w branży e-commerce. Prognozy mówią o dynamicznym rozwoju tego rynku. „Szacuje się, że do 2024 r. rynek chatbotów osiągnie poziom 1,3 bln dolarów, gdy jeszcze w ub. roku jego wartość szacowana była na poziomie 240 mld dol.” - dodała ekspertka.

Według niej, w najbliższych latach zdecydowanie wzrośnie także popularność rozwiązań wykorzystujących wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość w biznesie, w szczególności w marketingu.

Podkreśliła, że zgodnie z prognozami Cisco, szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat wzrost ten będzie aż 12-krotny. Sprzyjać temu będzie wzrost inteligencji aplikacji opartych na tych technologiach, a tym samym ich większe możliwości.

„Rzeczywistość rozszerzona ma ogromne znaczenie z punktu widzenia przede wszystkim aspektów dotyczących nadawania nowego wymiaru poszczególnym grupom produktów czy urządzeń. Dzięki temu może znaleźć zastosowania np. w medycynie, dla wnioskowania czy mapowania pewnych procesów zachodzących w naszych organizmach, a także w przemyśle, w procesach zarządczych, zarządzaniu zasobami ludzkimi czy w marketingu” - dodała.

Jej zdaniem, AR może znaleźć też zastosowanie w transporcie, w tym w transporcie lotniczym, a także w takich instytucjach jak np. muzea, gdzie użytkownik będzie w stanie zobaczyć inny wymiar danego eksponatu np. jego tło historyczne, przez pryzmat miejsca, w którym dany eksponat został znaleziony.

Według ekspertki w tym roku na uwagę zasługuje również koncepcja tzw. digital twins, będących cyfrowym odwzorowaniem rynku i świata rzeczywistego. Przytoczyła analizy firmy Gartner, które przewidują, że do 2021 roku już ponad połowa dużych firm działających na rynku globalnym będzie korzystała z tego rozwiązania, co pozwoli im zwiększyć efektywność o 10 proc.

„Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie lepiej obserwować, jak zachodzą poszczególne procesy i lepiej je przewidywać, co ma doprowadzić w przyszłości do budowania coraz bardziej zaawansowanych modeli biznesu cyfrowego” - podkreśliła dr Kaczorowska- Spychalska.

Ekspertka zwróciła uwagę na często pojawiający się pogląd, iż sztuczna inteligencja i robotyzacja doprowadzą do powszechnego bezrobocia. Jej zdaniem, sytuacja na rynku pracy na pewno ulegnie zmianie, jednakże prognozy Gartnera przewidują, że chociaż w związku z rozwojem nowych technologii do 2020 r. zniknie na świecie ok. 1,8 mln miejsc pracy, to jednak w ich miejsce powstanie ok. 2,3 mln nowych.

„Dzisiaj trudno jednoznacznie powiedzieć, jakie to będą stanowiska i miejsca pracy dlatego, że wiele z nich w tym momencie wciąż jest nieznanych. Możemy sobie wyobrazić, że będą to np. trenerzy chatbotów czy kontrolerzy ruchu pojazdów autonomicznych” - dodała.

Natomiast - jej zdaniem - warto się zastanowić, których sektorów gospodarki i stanowisk pracy te problemy będą przede wszystkim dotyczyć. Obecnie przewiduje się, że w największym stopniu dotkną one prac rutynowych, nazywanych często tzw. przewidywalnym środowiskiem pracy, czyli osób zajmujących się np. ochroną mienia, sprzątaniem czy nadzorem. Będą miały także znaczenie jako wsparcie w pracy np. lekarzy czy prawników, gdzie sztuczna inteligencja jest w stanie przeanalizować setki tysięcy wyroków czy wyników badań.

„Technologie cyfrowe zdecydowanie nie są chwilową modą, natomiast to od nas zależy, jak wykorzystamy ich potencjał i jak unikniemy ryzyka, które ze sobą niosą” - podsumowała dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z UŁ.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.