• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

HydroDron – nowy produkt Marine Technology

pc

29.08.2019 04:07 Źródło: własne

Partnerzy portalu

HydroDron – nowy produkt Marine Technology - GospodarkaMorska.pl

Marine Technology kończy w październiku 2019 r. współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt, w efekcie którego powstała pierwsza produkowana w Polsce hydrograficzna bezzałogowa jednostka pływająca nazwana HydroDron. HydroDron będzie prezentowany na targach Baltexpo 2019, stanowisko 3.24.

HydroDron – autonomiczna/zdalnie sterowana pływająca platforma dedykowana pomiarom hydrograficznym na akwenach ograniczonych, cechuje się mobilnością, tj. istnieje możliwość przewożenia jej w rejon misji na przyczepie samochodowej bądź na większej jednostce nawodnej – statku bazie, i wodowania z przyczepy z plaży, brzegu, nabrzeża, pomostu lub ze statku bazy. HydroDron może pracować na akwenach niedostępnych lub trudno dostępnych dla większych jednostek załogowych, których użycie może być niemożliwe bądź nieopłacalne. Takie zastosowanie jest szczególnie istotne na śródlądowych drogach wodnych w tym na Wiśle i Odrze, których znaczenie, wobec dążeń do przenoszenia ładunków z dróg i autostrad na drogi wodne, jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej.

HydroDron jest bezzałogowym katamaranem z lekkiego trwałego tworzywa, o układzie dwukadłubowym (4m dł. i 2m szer.) oraz o niewielkim zanurzeniu: od 20 cm w części dziobowej do 50 cm w części rufowej – silnikowej, wyposażonym w dwa silniki elektryczne pracujące niezależnie od siebie Torqeedo Cruise 4.0 RL o mocy 4 kW każdy, które zapewniają odpowiednią prędkość i manewrowość, w tym prędkość maksymalną ponad 10 węzłów.

Jednostka została wyposażona w 16 akumulatorów LiFePo4 o napięciu 3,2 V każdy, umieszczonych w dwóch niezależnych od siebie panelach akumulatorowych. Bateria akumulatorów doładowywana jest dodatkowo 2 panelami fotowoltaicznymi. Zapas energii zapewnia pracę systemu do około 12 godzin przy prędkości pomiarowej 4 węzły.

HydroDron cechuje się wielowariantowością realizowaną przy pomocy instalacji szerokiego spektrum wyposażenia pomiarowego. W jego skład wchodzą m.in.:

•    Zintegrowany system batymetryczny i sonarowy 3DSS-DX-450 firmy Ping DSP (https://www.pingdsp.com/3DSS-DX-450),

•    Komputer przemysłowy do akwizycji danych Getac S410 – główny element stanowiska hydrografa (http://en.getac.com/notebooks/s410/features.html),

•    Zewnętrzny inercyjny system nawigacyjny Ekinox2-D firmy SBG (https://www.sbg-systems.com/products/ekinox-d-dual-antenna-gps-inertial-system),

•    Profilomierz i miernik prędkości dźwięku w wodzie (SVP i SVS) Micro X firmy AML (https://amloceanographic.com/product/micro-x/#sound-velocity),

•    Echosonda jednowiązkowa dwuczęstotliwościowa HydroBox HD firmy Syqwest (https://www.syqwestinc.com/products/hydrographic-echo-sounders/hydrobox),

•    Echosonda jednowiązkowa wysokiej częstotliwości Echologger EU400 (http://www.echologger.com/products/6),

•    LiDAR PUCK VLP-16 firmy Velodyne (http://velodynelidar.com/vlp-16.html),

•    Radar UMRR 0C Type 42 firmy Smartmicro (http://www.smartmicro.de/fileadmin/user_upload/Documents/TrafficRadar/UMRR_Traffic_Sensor_Type_42_Data_Sheet.pdf),

•    Odbiornik R10 GNSS System firmy Trimble (https://www.trimble.com/Survey/Trimble-R10.aspx?tab=GNSS_System_Comparison).

Sensory nawigacyjne zamontowane są na składanej automatycznie bramie antenowej, która zapewnia bezpieczeństwo transportu jednostki oraz dojścia do rejonu pomiarowego.

Głowica hydrograficzna montowana jest na ruchomym siłowniku umożliwiającym zdalne podnoszenie i opuszczanie głowicy, a profilomierz prędkości dźwięku w wodzie jest automatycznie opuszczany i podnoszony za pomocą specjalnej zdalnie sterowanej windy kotwicznej.

Jednostka wyposażona jest również w system sensorów do monitoringu sytuacji na i wokół platformy, w celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej, w tym dwie sondy pionowe po jednej w każdym kadłubie, dwie kamery wideo (obrotowa i stacjonarna) oraz stację pogodową. Poza danymi typowo nawigacyjnymi, rejestrowane są dane video z obu kamer, informacje pogodowe, poziom napięcia akumulatorów, aktualne głębokości pod każdym z pływaków itp. Radar oraz dwa dalmierze laserowe (dziobowy i rufowy) wykorzystywane są w systemie antykolizyjnym jednostki. Dane nawigacyjne transmitowane są do stacji brzegowej.

Stacja brzegowa składa się z dwóch konsol: dedykowanej konsoli nawigacyjnej z zabudowanym w skrzyni transportowej komputerem przemysłowym (oraz dodatkowo małej konsoli manewrowej do manewrowania bliskiego zasięgu, w tym cumowania) i konsoli hydrograficznej z komputerem Getac.

Głównym oprogramowaniem hydrograficznym wykorzystywanym na platformie jest HYPACK MAX, rozszerzony o dodatek HYSWEEP. Dzięki pracy w tym oprogramowaniu zapewniony jest cały proces pomiarów hydrograficznych, od planowania prac pomiarowych, aż po opracowania produktu finalnego.

Dodatkowo, wraz z zakupionym sprzętem hydrograficznym 3DSS-DX-450 firmy Ping DSP, producent zapewnił szereg oprogramowania do zapisu danych i obsługi echosondy. Aplikacjami tego oprogramowania są: 3DSS-DX-Control, 3DSS-DX-Dsiplay, 3DSS-DX-Profile, 3DSS-DX-Converter, 3DSS-DX-Logger.

Dane hydrograficzne z sondy wielowiązkowej oraz z LiDAR rejestrowane są na pokładowych komputerach przemysłowych.

Film z prób – lato 2018
https://www.youtube.com/watch?v=uArmuyzS4YQ

3D Sonar 3DSS-DX-450 – podstawowe wyposażenie HydroDrona
https://www.youtube.com/watch?v=5uLnufr-FIk

Artykuł NCBiR
https://www.sztucznainteligencja.org.pl/hydrozagadka-czyli-bystry-katamaran

O Marine Technology sp. z o.o.
http://www.marinetechnology.pl/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.