Pierwszym statkiem obsłużonym na Fast Terminals był „Martrans": 21 marca 1992 załadował 500 ton katod miedziowych KGHM. Po blisko 33 latach, na początku 2025 roku firma świętuje 10-milionową tonę przeładowaną w terminalu.
Oto historia pierwszego w polskich portach terminala wybudowanego przy nabrzeżu Belgijskim obok elewatora EWA przez spółkę powołaną w formie joint-venture przez angielską firmę Fast Shipping oraz Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście.
Od samego początku Fast Terminals był związany z regularnym połaczeniem statkowym powołanym do działania poprzez nieżyjącego już pana Hermana Scheersa, właściciela belgijskiej firmy Fast Lines z Antwerpii.
Jest to do dzisiaj działająca linia żeglugowa - już w praktyce ostatnia linia drobnicowa ze Szczecina.
Fast Terminals, zarządzany najpierw przez Krzysztofa Pilarskiego, a następnie Jana Stasiaka, przechodził różne koleje losu, w zależności od zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i handlowych. Od terminala obsługującego w 100% ładunki eksportowe, do przewagi ładunków importowych w chwili obecnej.
W 2007 roku Fast Lines wykupił udziały ZPSŚ i stał się jedynym właścicielem terminala.
W 2016 roku nazwa Fast Terminals (w liczbie mnogiej) uzyskała właściwe znaczenie poprzez inwestycję zrealizowaną przez Fast na terenie Wolnego Obszaru Celnego, gdzie powstał terminal z magazynem do obsługi ładunków masowych. Firma pozostaje w rękach kolejnego pokolenia rodziny Scheersów i od 33 lat tworzy historię szczecińskiego portu, a dziś świętuje przeładunek 10.000.000 ton.
Symboliczna jubileuszowa tona została załadowana na statek "Fast Sim" będący również własnością Fast Lines.
Była to wiązka stali wyprodukowanej w hucie ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza, kierowana do angielskiego portu. Można to uznać za klamrę spinającą historię leżącą u powstania firmy z jej teraźniejszością.
- Mamy poczucie, że ta cezura to ważny punkt w historii firmy - mówi Piotr Maj, Prezes Zarządu Fast Terminals Sp. z o. o. - I ta historia już teraz pisze się dalej - dodaje.
Spółka Fast Terminals w szczecińskim Porcie zamknęła rok z dużym wzrostem przeładunków - blisko 42%. Jest największym przeładowcą drewna w Porcie i pozostaje obecnie na kursie zorientowanym na rozwój.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął