85 lat temu urodzili się bracia Ejsmontowie nazywani Wolnymi Polskimi Żeglarzami. W czasach komuny żeglarze z Mazur, aby spełnić marzenia o morskich wyprawach, musieli uciec na Zachód. W 1969 r. zaginęli bez wieści podczas rejsu wokół przylądka Horn.
Zaprawieni w logistyce i spedycji, szczególnie uwzględniającej transport morski, od paru lat wiedzą doskonale, że nawet najskrupulatniej przygotowane plany mogą zostać postawione na głowie w konfrontacji z rzeczywistością. Przy każdej operacji trzeba się spodziewać nieustannych zmian i olbrzymiego (i coraz większego) wpływu czynników zewnętrznych. Jak w takim razie wciąż może funkcjonować branża logistyki morskiej? Forum Gospodarki Morskiej poszukiwało odpowiedzi na to pytanie.
27 kwietnia 1865 r., dwie godziny po północy miała miejsce najtragiczniejsza katastrofa statku pasażerskiego w historii Stanów Zjednoczonych. Wieczorem tego dnia okazało się, że większość żołnierzy i cywilów zginęła. Skala tragedii było tak wielka, że po katastrofie Titanika, parowiec nazwano „Titanikiem Missisipi”. Kotły bocznokołowca SS Sultana eksplodowały i parowiec w płomieniach utonął na rzece Missisipi.
Mężczyzna z Korei Północnej przekroczył zachodnią granicę morską z Koreą Południową na pokładzie drewnianej łodzi - przekazało w piątek południowokoreańskie wojsko. To trzecia ucieczka z komunistycznej Korei w ciągu dwóch miesięcy, która nastąpiła na krótko przed ogłoszeniem przez Pjongjang "blokady" granic.
Nigeryjska Służba Więzienna nie może się doliczyć 274 więźniów, którzy uciekli podczas ubiegłotygodniowej ewakuacji więzienia w Maiduguri w stanie Borno, w którym zawalił się mur podmyty przez powódź.
Ośmiu tajwańskich wojskowych zostało skazanych na kary do 13 lat więzienia za szpiegostwo na rzecz Chin - podały w piątek tajwańskie media. W uzasadnieniu sąd napisał, że "zostali uwiedzeni przez pieniądze". Jeden z żołnierzy miał wykraść helikopter wojskowy i wylądować na chińskim lotniskowcu w Cieśninie Tajwańskiej.
„Wolność solą znaczona”, to książka dokument. Dokument dawnych i nie tak dawnych czasów. Dokument o ludziach, którzy wolność wybrali udając się w morską podróż, często jako marynarze, czasami jako pasażerowie, czasami jako blindziarze (pasażerowie na gapę). To dokument także o ludziach, którzy tych, o których jest książka śledzili, nękali ich rodziny i ich samych.
Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
Jak poinformowała Federalna Służba Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, jej funkcjonariusze mieli udaremnić akcję ukraińskiego wywiadu, której celem miało być zamontowanie ładunku wybuchowego na jedynym znajdującym się w służbie rosyjskim lotniskowcu, a następnie detonacja i ucieczka za granicę.
Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?