W dniach 15-24 maja 2024 roku Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (Maritime Safety Committee, MSC) zbierze się osobiście na 108. sesji w siedzibie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Wśród głównych tematów poruszonych podczas wydarzenia będzie rozwiązanie trwającego od listopada 2023 roku problemu kryzysu żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
Od 10 do 12 maja doszło do szeregu ataków jemeńskich bojowników Huti na międzynarodową żeglugę na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski. Lider ugrupowania zapowiedział natężenie ataków na statki na okręty, jednocześnie dowództwo sił USA szuka sposobu na przełamanie impasu w tym największym od dekad kryzysie transportu morskiego.
Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.
Czarnogórscy przemytnicy tworzą w Afryce nowe szlaki transportu kokainy z Ameryki Południowej do Europy - podała w sobotę czarnogórska telewizja RTCG, powołując się na dane organizacji pozarządowej Światowa Inicjatywa Przeciwko Transnarodowej Przestępczości Zorganizowanej (GI-TOC).
Amerykańskie władze przygotowują się do usunięcia kolejnych elementów zawalonego 26 marca br. mostu Francis Scott Key. W międzyczasie Kapitanat Portu ustanawia plan tranzytowy, aby zapewnić statkom rekreacyjnym możliwość poruszania się przez strefę bezpieczeństwa.
Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
Turcja ogłasza zawieszenie handlu z Izraelem do czasu osiągnięcia trwałego rozejmu w Strefie Gazy i zapewnienia swobodnego przepływu pomocy humanitarnej, jak poinformował minister handlu Omer Bolat. Decyzja ta, podjęta w odpowiedzi na "nieprzejednane stanowisko" Izraela, obejmuje zarówno import, jak i eksport wszystkich produktów, które jeszcze w ubiegłym roku osiągnęły łączną wartość obrotu 6,8 mld USD.
Obrót ładunków w polskich portach w 2023 r. wzrósł o 14,3 proc. rdr - podał w poniedziałek GUS. Zmniejszył się za to ruch pasażerski oraz liczba towarów transportowanych przez polskich przewoźników. Z danych Urzędu wynika, że spadła ilość poławianych w Bałtyku ryb, natomiast zwiększyły się połowy dalekomorskie.
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
W efekcie działań władz lokalnych, stanowych służb i kapitanatu portu w celu stworzenia tymczasowego kanału o dużym zanurzeniu, kolejne duże statki opuszczają Baltimore. Od momentu katastrofy, gdy zawalił się most Francis Scott Key, wiele statków spędziło przymusowo w porcie kilka tygodni, oczekując na przywrócenie żeglowności na rzece Patapsco.
Statek wpłynął w zamkniętą strefę, gdy trwały ćwiczenia z ostrą amunicją. Mogło dojść do tragedii
Grupa Azoty Polyolefins wyprodukowała pierwsze 100 tysięcy ton polipropylenu w ramach rozruchu instalacji
Wyjątkowy projekt NYK - statek napędzany roślinną biomasą
Najnowszy jack-up Van Oord zwodowany w Chinach
Nowojorskie terminale czeka modernizacja
Siły operacji EUNAVFOR Atalanta przekazały Seszelom osoby oskarżone o piractwo