16 listopada br. do terminalu w Świnoujściu wpłynął jubileuszowy 400. ładunek skroplonego gazu ziemnego (LNG). To ważne świadectwo konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego.
Gaz-System poinformował, że 11 listopada w świnoujskim terminalu LNG został przeprowadzony pierwszy, komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą. Ma to być dowód rozwoju zdolności terminala, stanowiąc też ważny element budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury energetycznej państwa.
Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
W ramach działań na rzecz wzmocnienia pozycji Zjednoczonych Emiratów Arabskich jako światowego centrum energetycznego, AD Ports Group - wiodący podmiot wspierający globalny handel, logistykę i przemysł oraz Nimex Terminals podpisały dwie długoterminowe umowy, które uczynią Khalifa Port kluczowym ośrodkiem handlu niskoemisyjną energią i logistyką petrochemiczną.
Przez terminal w Zeebrugge, na północy Belgii, napływa do Europy coraz więcej skroplonego gazu ziemnego (LNG) z Rosji; w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku 42 proc. importowanego przez ten terminal LNG pochodziło z tego kraju - podały belgijskie media.
Przystąpienie do NATO dwóch kolejnych państw położonych nad Morzem Bałtyckim – Finlandii i Szwecji – znacząco skomplikowało sytuację Rosji na tym akwenie. Nie znaczy to, że Rosjanie zrezygnowali z aktywności, także wojskowej: faktycznie uległa ona intensyfikacji, zwłaszcza w 2025 roku.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Po raz pierwszy w historii dwa najważniejsze wydarzenia branżowe spółki zostały połączone w jedno. Tegoroczna edycja zgromadziła około 220 przedstawicieli klientów, dostawców oraz partnerów współpracujących z firmą. Tematem spotkania były między innymi plany inwestycyjne spółki, transformacja energetyczna oraz wzmacnianie bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Podczas drugiego dnia wspólnych ćwiczeń kontrterroryści Policji, przy wsparciu Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej, przeprowadzili szturm na statek blokujący dostęp do gazoportu w Świnoujściu. Na Pomorzu Zachodnim trwają tygodniowe ćwiczenia na wodzie i w powietrzu. Ich celem jest sprawdzenie technik ochrony strategicznych obiektów, takich jak terminal LNG w Świnoujściu, symbol niezależności Polski od rosyjskiego gazu. Akcję służb obserwował szef MSWiA Marcin Kierwiński.
Na Pomorzu Zachodnim trwają ćwiczenia służb, których celem jest obrona infrastruktury krytycznej. Policja, Straż Graniczna i Żandarmeria Wojskowa przećwiczą m.in. prowadzenie działań bojowych na jednostkach pływających, w obiektach portowych oraz strefach infrastruktury krytycznej.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?