W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku port w Kłajpedzie odnotował wzrost przeładunków o 11% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, osiągając 28,7 mln ton. Największy udział w strukturze przeładunków stanowią ładunki kontenerowe i ro-ro, a znaczący wzrost zanotowano także w segmencie LNG oraz materiałów budowlanych.
W tegorocznym sezonie żeglugowym przez pochylnie Kanału Elbląskiego wykonano 12,5 tys. śluzowań statków turystycznych i innych jednostek pływających - poinformował w poniedziałek Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Ruch na tej drodze wodnej był nieco mniejszy niż rok wcześniej.
W światowych przewozach morskich kontenerów zauważono trend spadkowy. Znajduje on swoje odzwierciedlenie w statystykach i analizach globalnych, wbrew sygnałom z niektórych portów o wzroście przeładunków. Zauważono co prawda w pierwszym półroczu w części portów zwiększoną podaż oraz stwierdzono „prawie rekordowy miesiąc dla ruchu kontenerowego w lipcu ale spowolnienie jest nie do nie zauważenia” – stwierdza Simon Heaney, Senior Manager, Container Research, Drewry.
Mimo sankcji, miliony baryłek ropy naftowej jest nielegalnie transportowane nowymi szlakami morskimi. Tysiące ton ropy naftowej jest przeładowywane między zbiornikowcami. Operatorzy nie mają problemów z załadunkiem i przeładunkiem ropy naftowej, a potem jej sprzedażą jako „legalnym” ładunkiem. Statki zmieniają bandery, właścicieli, nazwy, przemieszczają się pod fałszywymi banderami, często płyną z wyłączonym systemem AIS.
Choć działania administracji Białego Domu na polu restrykcji celnych i protekcjonizmu irytują coraz większą ilość państw, trudno odmówić racji, iż stoi za nimi głębsza myśl. Gdyby hasła trumpowskie były zupełnie niedorzeczne, inni nie przejmowali by retoryki obecnego lokatora Białego Domu, a wolny handel kwitł by w najlepsze, przynosząc zachodowi prosperity, jak było nieprzerwanie przynajmniej od XIX wieku do 2008 roku.
Polska jest trzecim po Francji i Niemczech państwem w Unii Europejskiej, które w 2022 r. odnotowało najwyższą liczbę zgonów w wyniku utonięcia - poinformował we wtorek Eurostat. Trzy lata temu w Polsce utonęło 535 osób; o 69 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem.
W pierwszym półroczu tego roku w porcie w Kłajpedzie przeładowano prawie 19 milionów ton ładunków. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 16%. Pozytywne trendy obserwowane są w większości segmentów przewozów towarowych.
W pierwszym półroczu 2025 r. belgijska policja zatrzymała rekordową liczbę 168 osób podejrzewanych o wyciąganie narkotyków z kontenerów w porcie w Antwerpii. Ponad połowa zatrzymanych to Holendrzy, w tym wielu nieletnich.
Świat będzie musiał nauczyć się żyć z falami upałów - zakomunikowała we wtorek Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO), która jest wyspecjalizowaną agencją ONZ. Odniosła się w ten sposób do ekstremalnie wysokich temperatur, które panują obecnie w znacznej części Europy.
W dyskusjach na temat dekarbonizacji żeglugi i zastosowania paliw alternatywnych na statkach daje się zauważyć brak podejścia kompleksowego i interdyscyplinarnego. Mocno praktyczne i kosztowe podejście mają operatorzy flot. Swoiste podejście do zagadnienia mają konstruktorzy i producenci statków.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny