Zakończono z powodzeniem projekt badawczy realizowany wspólnie przez łotewskich naukowców z firmy WTM Solutions oraz spółkę zależną Zarządu Wolnego Portu w Rydze – LVR Flote, którego celem było opracowanie i przetestowanie prototypu reaktora do oczyszczania spalin z silników okrętowych w warunkach rzeczywistej eksploatacji.
Grupa technologiczna Wärtsilä ogłosiła, że jej rozwiązanie do wychwytywania dwutlenku węgla (CCS) jest już dostępne komercyjnie dla światowego przemysłu morskiego.
Damen Shipyards Group przeprowadził niedawno instalację serii systemów selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) na statku Nexus należącym do Van Oord. Nexus to Damen Offshore Carrier (DOC) 8500 dostarczony w 2014 roku. Statek o wymiarach 122,68 x 27,45 m wykonuje operacje układania kabli, głównie w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki zainstalowanym SCR, Van Oord zmniejszył emisję NOx ze swojego statku nawet o 80%.
Żegluga, porty i logistyka będą w 2025 r. działały pod presją globalnych zawirowań i lokalnych napięć. Protekcjonizm, bariery administracyjne, zawirowania polityczne i zmiany regulacji, cyberataki i bezpośrednie ataki na statki, ograniczona podaż wysokokwalifikowanych marynarzy - to główne zagrożenia dla żeglugi według opinii top menedżerów firm żeglugowych. Będzie to miało istotny wpływ na działalność portów i globalnej logistyki.
Żegluga, porty i logistyka będą w 2025 r. działały pod presją globalnych zawirowań i lokalnych napięć. Protekcjonizm, bariery administracyjne, zawirowania polityczne i zmiany regulacji, cyberataki i bezpośrednie ataki na statki, ograniczona podaż wysokokwalifikowanych marynarzy - to główne zagrożenia dla żeglugi według opinii top menedżerów firm żeglugowych. Najbliższy okres to czas niepewności na rynkach globalnych i lokalnych, w całych regionach i w zapalnych punktach strategicznych.
Do 2027 r. Chiny zamierzają zwiększyć potencjał produkcyjny przemysłu okrętowego o 80%. Ich potencjał produkcyjny kilkakrotnie przekroczy możliwości stoczni UE. Z kontraktami na ponad 3200 statków chińskie stocznie mają 56% udziału w globalnym portfelu zamówień według tonażu CGT. Od dekady stoczniowcy z Chin wchodzą w nowe, najbardziej zaawansowane technologicznie projekty. W 2024 r. chiński portfel zamówień na budowę statków osiągnął rekordowe wielkości i nic nie wskazuje na to, że miałoby się to zmienić. Europa jest trzecia, z
Globalny handel morski wzrósł o 2,4% w 2023 r., odrabiając straty po spadku z 2022 r., ale ożywienie nie zapowiada świetlanych perspektyw i kruche podstawy. Jako newralgiczne miejsca zagrożeń eksperci, którzy opracowali „Review of Maritime Transport 2024”, wskazali utrudnienie związane z przejściem przez Kanał Sueski i Panamski oraz dzisiejsze i nieprzewidywane skutki wywołane przez napięcia geopolityczne, konflikty i zmiany klimatu.
Analitycy wyliczyli, że już ponad połowa bardzo dużych tankowców do przewozu ropy naftowej została wyposażona w skrubery (scrubbery). Prym wiodą przede wszystkim nowsze jednostki.
Wprowadzenie przepisów z roku 2020 mających zapobiegać zanieczyszczaniu atmosfery przez statki mogło się przyczynić do szybszego niż oczekiwano podwyższenia temperatury na Ziemi - informuje pismo „Communications Earth and Environment"
Brudna woda z płuczek oczyszczających spaliny na statkach zanieczyszcza Bałtyk, z czym wiążą się ogromne koszty - informuje pismo “Nature Sustainability”.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO