• <

Łotewscy naukowcy opracowali technologię oczyszczania spalin statków

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Łotewscy naukowcy opracowali technologię oczyszczania spalin statków
Fot. Port Ryga

Zakończono z powodzeniem projekt badawczy realizowany wspólnie przez łotewskich naukowców z firmy WTM Solutions oraz spółkę zależną Zarządu Wolnego Portu w Rydze – LVR Flote, którego celem było opracowanie i przetestowanie prototypu reaktora do oczyszczania spalin z silników okrętowych w warunkach rzeczywistej eksploatacji.

Celem projektu było wykorzystanie unikalnego know-how do stworzenia instalacji oczyszczania spalin statków, która będzie bardziej przyjazna dla środowiska, wydajniejsza i jednocześnie tańsza od obecnie stosowanych przez firmy żeglugowe rozwiązań.

Projekt badawczy był realizowany przy wsparciu Funduszu Odbudowy UE w ramach projektu „Centrum Kompetencji Inżynierii Mechanicznej”. W jego efekcie opracowano i przetestowano innowacyjną technologię oczyszczania spalin z morskich silników diesla oraz prototyp reaktora do ich oczyszczania – najpierw w warunkach laboratoryjnych, a następnie na statku LĪVA należącym do floty LVR Flote.

Mniej odpadów, więcej odzysku


– Aby spełnić wymagania dotyczące redukcji emisji siarki w spalinach, statki obecnie stosują skrubery, które oddzielają siarkę od reszty paliwa podczas spalania. W efekcie siarka, wraz z sadzą i resztkami niespalonego paliwa, przekształcana jest w niebezpieczne odpady. Nasza technologia pozwala na usuwanie tlenków azotu, wszystkich cząsteczek aromatycznych i węglowodorów (w tym metanu), a także na odzysk siarki w czystej postaci do dalszego wykorzystania. Pracujemy obecnie nad rozwiązaniem, które umożliwi neutralizację pozostałego CO₂. Mamy nadzieję, że uda się to wdrożyć w kolejnej fazie projektu – powiedział Dmitrijs Uspenskis, główny badacz w WTM Solutions.

Rezultaty projektu są obecnie certyfikowane przez międzynarodowe laboratoria i instytucje klasyfikujące, a naukowcy z WTM Solutions rozpoczęli już prace nad kolejnym etapem rozwoju technologii: testami na większych jednostkach oraz uruchomieniem produkcji.

Zrównoważony transport morski


Wprowadzenie nowej technologii na pokłady statków pozwoli ograniczyć powstawanie szkodliwych odpadów, wesprze rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym oraz przyczyni się do realizacji celów przemysłu żeglugowego w zakresie ograniczenia emisji nie tylko siarki, lecz także dwutlenku węgla.

Sukces projektu był możliwy dzięki bliskiej współpracy i wsparciu Stowarzyszenia Przemysłu Inżynierii Mechanicznej i Obróbki Metali (MASOC), realizującego projekt „Centrum Kompetencji Inżynierii Mechanicznej”, oraz LVR Flote, która zapewniła rzeczywiste warunki do pomiarów, badań i testów. Statek LĪVA został wyposażony w instalację pilotażową do pełnoskalowych testów i ponownego potwierdzenia wyników uzyskanych w laboratorium.

– Cieszymy się, że taka innowacja powstaje na Łotwie, zwiększając tym samym rozpoznawalność naszego kraju. Jesteśmy dumni, że statki i zespół LVR Flote biorą udział w rozwoju takich technologii – powiedział Kaspars Ozoliņš, członek zarządu LVR Flote.

– LVR Flote wspiera projekty badawcze i innowacyjne, które przyczyniają się zarówno do poprawy jakości naszych usług, jak i do rozwoju całej branży. Będziemy kontynuować współpracę z WTM Solutions i planujemy kolejne wspólne badania nad technologiami wspierającymi czystszy, bardziej zrównoważony transport morski – dodał Ozoliņš.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.