Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence
Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Stocznia Mitsubishi Shipbuilding, należąca do grupy Mitsubishi Heavy Industries (MHI), 11 listopada przekazała duży prom samochodowy Keyaki. Zamawiającymi byli Shin Nihonkai Ferry Co., Ltd. oraz Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency (JRTT).
Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.
Z udziałem Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN) oficjalnie wprowadziła do służby swój trzeci lotniskowiec – CNS Fujian (CV-18), jednostkę typu 003. Uroczystość odbyła się w bazie morskiej Sanya na wyspie Hajnan.
Partner Stocznia z Polic ma zaprojektować i zbudować za prawie 280 mln zł pogłębiarkę dla utrzymania toru podejściowego do Świnoujścia i toru do Szczecina. Urząd Morski w Szczecinie otrzymał w przetargu dwie oferty. Termin ewentualnego odwołania do KIO upływa 12 listopada.
Chiny ujawniły plany dotyczące budowy kontenerowca zdolnego do przewozu 14 000 kontenerów i napędzanego innowacyjnym reaktorem ze stopionych soli opartym na torze, który może zrewolucjonizować globalną żeglugę. Prezentacja projektu nastąpiła zaledwie kilka tygodni po tym, jak chińscy naukowcy osiągnęli przełomowe, pierwsze na świecie osiągnięcie w zakresie przekształcania toru w paliwo uranowe w działającym reaktorze.
Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
HD Hyundai nawiązuje współpracę z niemiecką firmą Siemens, aby przyspieszyć cyfrową transformację i modernizację amerykańskiego przemysłu stoczniowego. W związku z tym oba podmioty podpisały 2 listopada porozumienie o współpracy. Celem jest wdrożenie oraz łączenie technologii cyfrowych i automatyzacji, celem budowy wzmocnienia potencjału branży morskiej w USA.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało