W pierwszej połowie tego roku na wodach strategicznych cieśnin Malakka i Singapurskiej odnotowano 80 przypadków piractwa i rozbojów, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. - podał we wtorek dziennik „Guardian”, cytując raport grupy monitorującej walkę z piractwem.
Do 1 sierpnia 2024 r. stwierdzono w Azji 58 napaści na statki w celu kradzieży, z czego w kategorii 2 – 9 przypadków, w kategorii 3 – 19 zdarzeń oraz w kategorii 4. – 23 incydentów. Łącznie 51 incydentów, w tym jeden incydent piractwa i 50 incydentów zbrojnego napadu na statki, zgłoszono w Azji w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. – informuje Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP)
Według Międzynarodowego Biura Morskiego ICC (IMB) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku liczba zgłoszonych przypadków piractwa i rozboju na morzu spadła do najniższej odnotowanej liczby od prawie trzech dekad.
Mimo rozwoju technologii, piractwo morskie nadal stanowi poważne zagrożenie dla marynarzy i armatorów. Możemy zaobserwować tendencję wzrostową pirackich ataków, w szczególności porwań dla okupu. Większość działań piratów ma miejsce na niezmiennych od lat akwenach, w szczególności w rejonie Zatoki Gwinejskiej.
Piractwo i napady z bronią na morzu spadły do najniższego poziomu od 27 lat w pierwszej połowie 2021 roku. Nie dajmy się jednak zwieść liczbom - ostrzega Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB).
Liczba zgłoszonych ataków na statki podwoiła się w Azji w pierwszej połowie 2020 roku, zwiększając obawy dotyczące bezpieczeństwa marynarzy w całym regionie.
Według najnowszego raportu o piractwie Międzynarodowego Biura Morskiego ICC (IMB) w 2020 roku wzrosła liczba brutalnych ataków na statki i ich załogi. Od stycznia 77 marynarzy zostało wziętych jako zakładników lub uprowadzonych dla okupu.
Piractwo i rozbój zbrojny na morzu, to niektóre ze współczesnych wyzwań przemysłu morskiego i przybrzeżnego. Ostatnie incydenty, szczególnie u wybrzeży Afryki Zachodniej, przypomniały przemysłowi żeglugowemu i ogółowi społeczeństwa o przemocy i okrucieństwie. Przeprowadzane ataki pirackie narażają ludzi na pokładach, powodując znaczne straty, które mogą dotykać nie tylko dóbr materialnych, ale też zdrowia i życia ludzkiego.
Według ostatniego miesięcznego raportu opublikowanego przez ReCAAP w Azji obserwuje się wzrost liczby przypadków piractwa i rozboju na statkach. Porwanie załogi w celu okupu na wodach regionalnych również pozostaje poważnym problemem.
Pomimo spadku ogólnej liczby przypadków piractwa w 2019 roku, można zauważyć alarmujący wzrost liczby porwań marynarzy w Zatoce Gwinejskiej - donosi Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB).
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO