Liczba zgłoszonych ataków na statki podwoiła się w Azji w pierwszej połowie 2020 roku, zwiększając obawy dotyczące bezpieczeństwa marynarzy w całym regionie.
W sumie w Azji od stycznia do czerwca zgłoszono 51 przypadków piractwa i rozboju z bronią w ręku (w tym 50 faktycznych incydentów i jedną próbę), w porównaniu z 28 incydentami w tym samym okresie w 2019 roku - wynika według ostatniego półrocznego raportu Centrum Wymiany Informacji (ISC) ReCAAP.
Rosnąca liczba ataków miała miejsce na jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie. Zgłoszono 16 incydentów na pokładach statków w Cieśninie Singapurskiej, w porównaniu do ośmiu w tym samym okresie w 2019 r. Wzrost piractwa zauważono również w Bangladeszu oraz w Indiach, Indonezji, Filipinach, Wietnamir i Południowych Chinach.
Chociaż liczba incydentów wzrosła, nasilenie ataków nie. W 74% przypadków sprawcy byli nieuzbrojeni, a załogi statków nie odniosły obrażeń.
- Jesteśmy głęboko zaniepokojeni prawie dwukrotnym wzrostem liczby incydentów zgłoszonych w Azji w pierwszej połowie 2020 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, mimo że większość z nich ma niski poziom zagrożenia - powiedział Masafumi Kuroki, dyrektor wykonawczy ReCAAP ISC. - Brak reakcji na „drobne” przestępstwa, mogą zachęcić piratów do popełnienia poważniejszych czynów – dodał.
- Ten wzrost nastąpił w okresie ogromnych wyzwań dla całego świata dotkniętego pandemią COVID-19. Pomimo trudności spowodowanych przez pandemię, zachęcamy społeczność morską i morskie organy ścigania do zachowania czujności, terminowego raportowania i szybkiego reagowania na incydenty w celu ochrony życia marynarzy i bezpieczeństwa transportu morskiego - powiedział Kuroki.
Rosnąca liczba ataków statków w Azji jest częścią szerszego globalnego trendu. Według najnowszego raportu o piractwie Międzynarodowego Biura Morskiego ICC (IMB) w 2020 r. wzrosła liczba porwań załóg i brutalnych ataków na statki u wybrzeży Afryki Zachodniej.
Na początku tego tygodnia uzbrojeni piraci uprowadzili 13 marynarzy z tankowca w Zatoce Gwinejskiej. W Azji porwania załogi są mniej powszechne, ale nadal się zdarzają. Pięć z ośmiu członków załogi uprowadzonych z trawlera rybackiego u wybrzeży Lahad Datu w Malezji 17 stycznia nadal jest przetrzymywanych w niewoli.
Marynarze z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża na ćwiczeniu Dynamic Move 2023-1
Już 14 lutego podniesienie bandery na przyszłym ORP Mewa
"Marynarka wojenna niestety przez wiele lat była zaniedbywana". Gen. Roman Polko o potrzebie rozwoju morskiego rodzaju sił zbrojnych
DARPA wybiera dwa zespoły do budowy ogromnej łodzi latającej przeznaczonej do transportu wojsk
Tak Muzeum Marynarki Wojennej będzie celebrować rocznicę powrotu Pomorza do Polski
BIO-SEA ma skutecznie blokować ataki hakerskie na systemy okrętowe