• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kontenerowe spowolnienie w 2025 r. Chiny ostro zmieniają kurs na ASEAN i UE

Od początku br. utrzymuje się dotychczasowy trend. Eksport z Dalekiego Wschodu napędza statystyki globalnego wzrostu podaży kontenerów w handlu morskim. Do końca lata br. zwiększył się o +6%. Wynika to z danych Container Trades Statistics Limited obliczonych od początku roku 2025 r.

08.11.2025, 16:47
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Indyjskie rafinerie zmniejszą import rosyjskiej ropy

Indyjskie rafinerie zmierzają ku radykalnemu ograniczeniu importu rosyjskiej ropy - podała w czwartek agencja Reutera powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą. Rosja jest największym dostawcą ropy do Indii.

23.10.2025, 10:21
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Technologie dual use dają gwarancje szybkości i innowacyjności. Krytycznie ważne dla wojska [BALTEXPO]

Jedna z debat targów BALTEXPO w Gdańsku dotyczyła stosowania technologii dual-use, czyli podwójnego przeznaczenia, w systemie obronnym Polski i Europy. Uczestnicy dyskusji nie mieli wątpliwości, ze współpraca biznes-siły zbrojne, to bardzo dobre rozwiązanie dla obu stron.

14.10.2025, 22:57
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Media: Tajwan największym importerem rosyjskiej benzyny surowej

Mimo sojuszu z Ukrainą i sankcji nałożonych na Moskwę Tajwan pozostaje największym importerem rosyjskiej benzyny surowej, finansując w ten sposób machinę wojenną Rosji - wynika z opublikowanego w środę raportu fińskiego think tanku CREA.

01.10.2025, 09:32
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Stabilny import ropy naftowej do Unii Europejskiej. Rosja w 2025 r. wyprzedziła USA

Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.

21.09.2025, 13:24
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Indie płyną na rosyjskiej i arabskiej ropie

Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.

16.09.2025, 09:40
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Koreańskie konsorcjum dostaje zgodę na budowę pierwszego na świecie atomowego gazowca

Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI) oraz Samsung Heavy Industries ogłosiły, że uzyskały zgodę na projekt pierwszego na świecie gazowca LNG napędzanego zaawansowanym reaktorem modułowym typu MSR (Molten Salt Reactor).

10.09.2025, 12:23
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zbiornikowce z ropą wybierają kurs na Chiny. Prawie 300 mln ton ropy przeładowano w chińskich portach

Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.

06.09.2025, 13:53
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

U wybrzeży Panamy zniknęły zimne prądy

Po raz pierwszy od czterech dekad, u wybrzeży Panamy nie pojawiły się chłodne, bogate w składniki odżywcze wody głębinowe. Naukowcy ostrzegają, że ta nietypowa sytuacja może odbić się na rybołówstwie i kondycji raf koralowych w tym regionie.

04.09.2025, 06:30
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.