Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Holenderski zarządca infrastruktury kolejowej ProRail uruchomił fazę testową automatycznych pociągów towarowych na dedykowanej linii Betuweroute, łączącej port w Rotterdamie z granicą niemiecką. Wprowadzenie systemów autonomicznych ma zwiększyć przepustowość trasy i pozwolić na oszczędności w zużyciu energii.
Transformacja energetyczna nie jest już wyborem, lecz staje się koniecznością oraz warunkiem dalszego rozwoju. W takiej rzeczywistości na znaczeniu zyskują partnerstwa, które łączą lokalne doświadczenie z globalną wiedzą. Takim właśnie połączeniem jest współpraca ASE GROUP i Schneider Electric – firm, które od lat, każda w swojej dziedzinie, kształtują oblicze polskiego przemysłu i energetyki.
W dniach 6–7 października 2025 roku Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.
A.P. Moller - Maersk oraz Contemporary Amperex Technology (CATL), podpisały porozumienie w celu wspólnego promowania dekarbonizacji w globalnych łańcuchach dostaw i dalszego wzmacniania globalnej logistyki. W jego ramach oba podmioty mają współdziałać także w zakresie transportu morskiego, intermodalnego oraz rozwoju łańcuchów dostaw na całym świecie.
Na początku października odbędzie się IX edycja Konferencji PPLNG i bioLNG, jednego z kluczowych wydarzeń branżowych w Europie Środkowo-Wschodniej, w całości poświęconego strategicznej roli LNG i bioLNG jako czystych, niskoemisyjnych paliw wspierających transformację energetyczną w newralgicznych sektorach polskiej i europejskiej gospodarki. Organizatorem wydarzenia jest Polska Platforma LNG i bioLNG, która od lat aktywnie wspiera rozwój branż i rynków związanych z alternatywnymi rozwiązaniami na rynku paliwowym.
Według NIK średnie zasolenie wód wprowadzanych do rzek przez kopalnie węgla kamiennego w woj. śląskim w latach 2020-2023 było wyższe niż w Bałtyku. Kontrola wykazała, że przedsiębiorstwa górnicze nie złamały prawa, ale też nie ograniczyły negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko.
Miniatura statku Canopée – specjalistycznej, hybrydowej jednostki żeglugi służącej do przewozu elementów europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6, weszła w skład Wystawy Stałej.
Fundacja Governors Island zaprezentowała swój nowy hybrydowo-elektryczny prom Harbor Charger, pierwszy tego typu w stanie Nowy Jork i uzupełnienie istniejącej floty promowej Trust.
Podczas tegorocznej konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, jednym z wystąpień była prezentacja Rona Gerlacha, dyrektora technicznego w Stena Technik. Przedstawił on wizję żeglugi przyszłości, w której innowacja i zrównoważony rozwój idą ramię w ramię.
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW