• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Canopée na pokładzie Morskiego Centrum Nauki

Fot. Morskie Centrum Nauki

Miniatura statku Canopée – specjalistycznej, hybrydowej jednostki żeglugi służącej do przewozu elementów europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6, weszła w skład Wystawy Stałej.

Uroczystość odsłonięcia statku poprzedził wykład w Wolszczan Planetarium: Tam, gdzie niebo spotyka się z morzem, czyli Ariane i Canopée na wspólnym kurse, a swoją obecnością uświetnił reprezentujący Partnera Stocznię, Piotr Żabiński oraz p.o. Dyrektora Morskiego Centrum Nauki, Paweł Bartoszewski. 

Statek Canopée zaprojektowany został do przewozu elementów europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6, jak: kadłuby poszczególnych jej stopni, zbiorniki paliwa i segmenty silników rakietowych, realizowanego na trasie Europa (porty Francja, Niemcy, Włochy) do Dégrad–des-Cannes w Gujanie Francuskiej.

Pod kątem takich ładunków „Canopée” posiada wzmocnione pokłady i specjalny system stabilizacji „anti-heeling” pozwalający szybko i sprawnie kontrolować przechyły boczne. Elementy ładowane są na statek w tzw. Ograniczonym systemie ładowania – załadowane raz – rozładowane raz.

Fot. Morskie Centrum Nauki


W wysokim stopniu wyposażony stalowy kadłub statku ważący ok. 3000 T (bez wyposażenia) i składający się z 94 mniejszych elementów tzw. sekcji składanych na pochylni, zbudowała Partner Stocznia Sp. z o.o. z siedzibą w Policach, na zmówienie holenderskiej stoczni Neptune Shipyards z grupy Neptune Marine.

– Armator zażyczył sobie podwyższonej jakości odkształceń kadłuba w stosunku do standardu AICS No.47, który jest zbiorem przepisów klasyfikacyjnych, zawierających wartości odkształcenia kadłuba, określających normę dla tych odkształceń. Zwykle wartość pionowych odkształceń może wynosić 5-6 mm, w naszym przypadku było to 3 mm – powiedział Piotr Szynaka, dyrektor Produkcji w Partner Stocznia.

Typ hybrydowy statku oznacza, że jednostkę wyróżnia żaglowy napęd, którego celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla i oszczędność paliwa – poza standardowym napędem dieslowskim, posiada bowiem napęd inny – w przypadku Canopee, 4 żagle wykorzystujące wiatr, co nadaje statkowi kategorię green vessel – jednostki, której środowisko leży na sercu.

Jak to działa? Żagle do wymaganej pozycji ustawiane są przez serwomechanizmy sterowane komputerowo. Po analizie siły i kierunku wiatru mechanizm ustawia je do optymalnej pozycji skutkując oszczędnością paliwa – mimo, że statek napędzany jest silnikami tradycyjnymi, pracują one w trybie oszczędnościowym.

Powierzchnia jednego żagla odpowiada wielkości dwóch boisk do siatkówki i wynosi 363 m2, a wysokość żagla to ok. 36 m, czyli mniej więcej tyle ile wynosi wysokość 12 piętrowego bloku.

Dziękujemy za wysłane grafiki.