Miniatura statku Canopée – specjalistycznej, hybrydowej jednostki żeglugi służącej do przewozu elementów europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6, weszła w skład Wystawy Stałej.
Uroczystość odsłonięcia statku poprzedził wykład w Wolszczan Planetarium: Tam, gdzie niebo spotyka się z morzem, czyli Ariane i Canopée na wspólnym kurse, a swoją obecnością uświetnił reprezentujący Partnera Stocznię, Piotr Żabiński oraz p.o. Dyrektora Morskiego Centrum Nauki, Paweł Bartoszewski.
Statek Canopée zaprojektowany został do przewozu elementów europejskiej rakiety kosmicznej Ariane 6, jak: kadłuby poszczególnych jej stopni, zbiorniki paliwa i segmenty silników rakietowych, realizowanego na trasie Europa (porty Francja, Niemcy, Włochy) do Dégrad–des-Cannes w Gujanie Francuskiej.
Pod kątem takich ładunków „Canopée” posiada wzmocnione pokłady i specjalny system stabilizacji „anti-heeling” pozwalający szybko i sprawnie kontrolować przechyły boczne. Elementy ładowane są na statek w tzw. Ograniczonym systemie ładowania – załadowane raz – rozładowane raz.
W wysokim stopniu wyposażony stalowy kadłub statku ważący ok. 3000 T (bez wyposażenia) i składający się z 94 mniejszych elementów tzw. sekcji składanych na pochylni, zbudowała Partner Stocznia Sp. z o.o. z siedzibą w Policach, na zmówienie holenderskiej stoczni Neptune Shipyards z grupy Neptune Marine.
– Armator zażyczył sobie podwyższonej jakości odkształceń kadłuba w stosunku do standardu AICS No.47, który jest zbiorem przepisów klasyfikacyjnych, zawierających wartości odkształcenia kadłuba, określających normę dla tych odkształceń. Zwykle wartość pionowych odkształceń może wynosić 5-6 mm, w naszym przypadku było to 3 mm – powiedział Piotr Szynaka, dyrektor Produkcji w Partner Stocznia.
Typ hybrydowy statku oznacza, że jednostkę wyróżnia żaglowy napęd, którego celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla i oszczędność paliwa – poza standardowym napędem dieslowskim, posiada bowiem napęd inny – w przypadku Canopee, 4 żagle wykorzystujące wiatr, co nadaje statkowi kategorię green vessel – jednostki, której środowisko leży na sercu.
Jak to działa? Żagle do wymaganej pozycji ustawiane są przez serwomechanizmy sterowane komputerowo. Po analizie siły i kierunku wiatru mechanizm ustawia je do optymalnej pozycji skutkując oszczędnością paliwa – mimo, że statek napędzany jest silnikami tradycyjnymi, pracują one w trybie oszczędnościowym.
Powierzchnia jednego żagla odpowiada wielkości dwóch boisk do siatkówki i wynosi 363 m2, a wysokość żagla to ok. 36 m, czyli mniej więcej tyle ile wynosi wysokość 12 piętrowego bloku.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym