Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. Tym samym projekt będzie mógł wystartować w aukcji zaplanowanej na 17 grudnia br.
Na początku października na Maasvlakte 2 w Rotterdamie odbyły się testy bezzałogowego statku nawodnego Prinses Margriethaven. Po raz pierwszy bezzałogowy statek mógł poruszać się po wodach holenderskich poza zamkniętym środowiskiem testowym.
10 października w Gdyni ponad 2 tysiące przedstawicieli branży morskiej spotkało się na Wspólnej Kaczce już po raz 25. Jak każdego roku, była to wyjątkowa okazja do rozmów, nawiązania nowych kontaktów, ale także celebracja osiągniętych wspólnie celów i zrealizowanych projektów.
W 2025 roku antarktyczna pokrywa lodowa osiągnęła trzeci najmniejszy zasięg zimowego maksimum od początku satelitarnych pomiarów, czyli od 47 lat. Według najnowszych danych US National Snow and Ice Data Center (NSIDC), zimowy maksimum lodu morskiego na Antarktydzie wyniosło 17,81 mln km² (17 września 2025), co jest wartością aż o 900 tys. km² niższą od średniej z lat 1981-2010.
Branża stoczniowa i offshore w Polsce od Bałtyku po Szczecin stoi przed unikalnymi wyzwaniami. Konstrukcje morskie pracują w warunkach wysokiej wilgotności, są stale narażone na słoną wodę i mgłę solną, a elementy wyposażenia jachtów czy platform wiatrowych muszą wytrzymać intensywne promieniowanie UV, wahania temperatury i obciążenia mechaniczne. Korozja stali jest w takich warunkach dobrze znana - cienkie powłoki cynkowe mogą dawać ochronę tylko przez pięć do dwudziestu pięciu lat zależnie od grubości i środowiska.
Za pośrednictwem Rojam Training Center możesz zapisać się na profesjonalne szkolenia elektryczne online organizowane przez Ośrodek Kształcenia Elektryków Polskich Fentiks.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Zespół naukowców z Centrum Studiów Polarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach uczestniczył w interdyscyplinarnej ekspedycji badawczej na Svalbardzie. Celem tegorocznych prac było monitorowanie zmian w środowisku polarnym, związanych przede wszystkim z ocieplaniem się klimatu i dynamiką lodowców.
Niniejsze opracowanie jest rozwinięciem naszej publikacji Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe? W umowie czarteru na czas, kwestia paliwa statkowego (tzw. „bunkru”) leży, co do zasady, po stronie czarterującego. Oznacza to w praktyce, iż już na datę przejęcia statku przez czarterujących z chwilą rozpoczęcia umowy, czarterujący przejmuje i płaci armatorowi za paliwo, które na ten moment statek posiadał.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego