Rozpoczął się kolejny etap przygotowania dna morskiego pod budowę Baltica 2, wspólnego projektu PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Ørsted. Tym razem na polskie wody wpłynął statek BOKA Falcon należący do firmy Boskalis. Jego zadaniem będzie usunięcie dużych głazów z przyszłej trasy kablowej. Statek jest wyposażony w dwa pługi – T-Rex i Megalodon.
W czwartek premier Donald Tusk weźmie udział w specjalnej naradzie w Centrum Operacji Morskich w Gdyni. Spotkanie zwołano po incydencie z rosyjskim statkiem, podejrzewanym o przynależność do tzw. „floty cieni”, który wykonywał manewry w rejonie kabla energetycznego łączącego Polskę ze Szwecją.
Kwestia bezpieczeństwa morskiego Morza Bałtyckiego w ostatnich miesiącach zyskała na uwadze. Podmorskie kable i gazociągi stanowią obiekt akcji sabotażowych, zaś rozszerzenie NATO o Szwecję i Finlandię zaogniło już napięte relacje z Rosją. Polska w obliczu wzrostu zagrożeń na Bałtyku budzi się z wieloletniego letargu, wydając najwięcej na obronę pod względem PKB wśród krajów NATO.
Na polskich wodach na północ od Świnoujścia pracuje platforma wiertnicza Noble Resolve. W przyholowaniu platformy na miejsce odwiertu oraz pozycjonowaniu jej, a także w bieżących operacjach biorą udział holowniki Fairplay Towage.
Jak zapowiadaliśmy we wrześniu, na wodach w rejonie Wolina pojawiła się platforma wiertnicza Noble Resolve. Platforma rozpocznie odwierty w poszukiwaniu węglowodorów na zlecenie Central European Petroleum. Agentem Noble Resolve w Polsce jest Blue Water Shipping.
Najnowszy prom pasażersko-samochodowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Varsovia, jest już na polskich wodach. W nocy 22 lipca krótko przed północą wszedł on do Portu Świnoujście. Zgodnie z planem zacumował przy nabrzeżu znajdującym się przy Porcie Jachtowym. Aktualnie trwają tam przygotowania do pierwszego rejsu, który jest zaplanowany na 27 lipca. Wtedy to, zgodnie z ustalonym rozkładem, o 12:30 wyruszy do szwedzkiego portu w Ystad.
Nadchodzące dekady to będzie czas intensywnych i rewolucyjnych zmian w polskim systemie energetycznym ze względu na rozwój morskiej energetyki wiatrowej i energii jądrowej.
Urząd Morski w Gdyni zapewnia, że nie zanotowano żadnego incydentu związanego z holowaniem i przeładunkiem ropy ze zbiornikowca Yannis P. Pod koniec lipca na jednostce doszło do awarii silnika głównego. Od tego czasu zbiornikowiec załadowany rosyjską ropą był unieruchomiony.
Przynajmniej pod jednym względem polskiej energetyce bliżej do Azji i takich państw jak Filipiny czy Wietnam niż Zachodu. Z raportu Statistical Review of World Energy wynika, że aż 42% naszej energii pierwotnej (czyli nieprzetworzonej) pochodzi z węgla. Nic odkrywczego, ale w Europie to rzadkość. To mogłoby ulec zmianie, ale zamiast stanąć na dwóch nogach, stoimy na jednej, i to tej słabszej, ignorując naszą mocną stronę, czyli wiatr. Dlaczego Polacy chcą płynąć pod prąd?
Do gdyńskiego portu kolejny raz przybywa niszczyciel Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare) ITS Caio Duilio (D 554). 24 lipca towarzyszyła mu tym razem również bratnia fregata ITS Antonio Marceglia (F 597). Wizyta ma także charakter roboczy i służy odpoczynkowi marynarzy oraz uzupełnieniu zapasów.
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej