Dwie potężne firmy żeglugowe, Carnival Corporation i Seaspan Corporation, wprowadzają na pokłady technologię Starlink od SpaceX, zmieniając zasady gry w łączności na morzu.
Jeśli morskie mapy elektroniczne (ENC) będą powszechnie dostępne, odegrają niezwykle ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa statków. Niezawodne mapy elektroniczne są niezbędne w czasach, gdy coraz częściej mamy do czynienia z zakłóceniami sygnału GPS, cyberatakami, wyłączeniami systemów identyfikacyjnych statków oraz włamaniami do sieci informatycznych flot, spedytorów, operatorów logistycznych i portów.
Fjord1 norweski konglomerat transportowy, jeden z największych w Norwegii, podpisał umowę z turecką stocznią Tersan, która zajmuje się pierwszym na świecie autonomicznym połączeniem promowym, na którym od 1 września 2026 roku cztery nowe zeroemisyjne promy będą obsługiwać połączenie Lavik-Oppedal.
W poniedziałek, 5 lutego rozpoczął się zimowy rejs okrętu szkolnego ORP Wodnik. Podchorążowie V roku Akademii Marynarki Wojennej opuścili Port Wojenny Gdynia i wyruszyli w morze celem odbycia praktyki morskiej. Przez prawie 2 tygodnie będą realizować cele szkoleniowe na pokładzie okrętu szkolnego ORP Wodnik, służącym w Dywizjonie Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów.
Trwająca od listopada agresja jemeńskich bojowników na międzynarodową żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej nie pozostała bez wpływu na ruch przez kluczowy przesmyk łączący je z Morzem Śródziemnym. Oprócz tego, że konflikt wpłynął na światowy łańcuch dostaw nie pozostał bez wpływu na ilość statków pokonujących Kanał Sueski.
Estonia postawiła na ekologię i ogłosiła, że najnowszy prom rozpocznie wprowadzanie do eksploatacji nowej generacji statków energooszczędnych. Prom z napędem elektryczno-wodorowym wprowadzony zostanie na początek na połączenie Virtsu-Kuivatu. Na start Estonia pozyskała 40 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2.
Politechnika Morska w Szczecinie realizuje projekt pt.: „Akademia Wilczka Morskiego”, finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach Programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki II.
To ostatnia szansa na dołączenie do grona studentów Politechniki Morskiej w Szczecinie! II nabór na studia pierwszego stopnia zakończy się 21 września.
Zintegrowane rozwiązanie umożliwiające operatorom statków zarówno zarządzanie zobowiązaniami związanymi z emisjami, jak i handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w ramach nadchodzącego reżimu EU ETS dla żeglugi zostało uruchomione przez firmę OceanScore, specjalizującą się w danych morskich.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie przetarg na kolejną inwestycję. To rozbudowa Nabrzeża Węglowego w Porcie Wewnętrznym, która ma rozpocząć się już wkrótce. Zadanie jest częścią większego projektu, na który Port Gdańsk dostał prawie 100 mln euro dotacji z UE.
Wiatr wieje od Wschodu. Chiny liderem produkcji turbin wiatrowych
Rozpoczęto postępowania w sprawie linii kablowych dla MFW Bałtyk III
Syryjski armator z brytyjskim nakazem aresztowania
Chiny. Promy i ro-paxy mają zapełnić lukę w marynarce wojennej. Szykowane do inwazji na Tajwan?
Trzy szczecińskie firmy zjednoczyły siły. Chcą budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe dla Europy
Vestas dokona chrztu nowego kontenerowca napędzanego metanolem we flocie Maersk