Program inwestycyjny w morską energetykę wkroczył już w fazę budowy. Polski offshore ma szansę stać się jednym z największych motorów krajowej gospodarki – pełne wykorzystanie jego potencjału oznacza aż 33 GW mocy oraz inwestycje rzędu 869 mld zł. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej może wygenerować 284 mld zł wartości dodanej i ponad 55 mld zł wpływów podatkowych, stając się potężnym impulsem dla przemysłu, rynku pracy i budżetu państwa – wynika z analizy zaprezentowanej przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej podczas
Polska energetyka wchodzi w dekadę decyzji – takich, które zdefiniują bezpieczeństwo, konkurencyjność i tempo zielonej transformacji na lata. O tym, jak połączyć ambicje klimatyczne z realizmem gospodarczym, rozmawiano podczas 42. EuroPOWER & OZE POWER, które odbyło się w Warszawie pod przewodnictwem dr. Leszka Juchniewicza, Przewodniczącego Rady Programowej, Macieja Bando, Współprzewodniczącego Rady Programowej oraz Piotra Rutkowskiego, Sekretarza Rady.
Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
W poszukiwaniu nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań dla transportu morskiego i śródlądowego, firmy sięgają po coraz to pomysły. Obok LNG, zielonych paliw jak metanol i amoniak, czy też napędu wiatrowego, wykorzystuje się też panele słoneczne. Z myślą o żegludze przybrzeżnej firma Wattlab zaimplementowała fotowoltaikę na statku MV Vertom Tula, co stanowi kolejne, zrealizowane zlecenie tego rodzaju.
Już 30 października o godzinie 18:00 w Audytorium pod gwiazdami Morskiego Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha w Szczecinie odbędzie się spotkanie autorskie z Leszkiem Hermanem, połączone z premierą jego najnowszej książki „Wrak Albionu”. Rozmowę z autorem poprowadzi Krzysztof Lichtblau, znany szerzej jako Pan od książek – krytyk literacki i komiksowy, doktor nauk humanistycznych. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli okazję zakupić książki autora oraz zdobyć autograf.
Firmy z Kraju Basków na północy Hiszpanii, gdzie znajduje się ważny europejski ośrodek produkcji turbin wiatrowych, mogą pomóc polskiej energetyce wiatrowej na morzu (offshore) – ocenił w rozmowie z PAP Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).
Wodór odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej, stanowiąc alternatywę dla paliw kopalnych oraz wspierając dekarbonizację przemysłu i transportu. Tematowi dekarbonizacji transportu morskiego z udziałem wodoru przyjrzeli się eksperci podczas panelu: "Dekarbonizacja żeglugi i portów - rola wodoru", który miał miejsce na Polish Conference for Hydrogen Energy and Technologies (PCHET) 2025.
Senat jednogłośnie przyjął ustawę o morskiej energetyce wiatrowej, otwierając tym samym nowy rozdział w historii polskiej energetyki. Polska jest też coraz bliżej pierwszej aukcji dla offshore wind - sektora, który z wizji przyszłości staje się realnym filarem krajowej gospodarki. Morska energetyka wiatrowa to dziś nie tylko źródło czystej energii, ale również potężny impuls rozwojowy dla przemysłu, portów i setek lokalnych przedsiębiorstw.
Do dekarbonizacji żeglugi i ciężkiego transportu samochodowego energia elektryczna jest złym rozwiązaniem. To jest miejsce na inne technologie - w tym LNG, a docelowo bioLNG. To jeden z wniosków z dyskusji i rozmów prowadzonych podczas Konferencji PPLNG i bioLNG, która odbywa się w Gdyni.
24. Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni odbędzie się w momencie, kiedy na polskim morzu powstaje pierwsza morska farma wiatrowa. Z tygodnia na tydzień przybywa wiatraków, ale jednocześnie coraz więcej osób zastanawia się, co tak naprawdę nam one dadzą.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało