Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem siedemnastego i osiemnastego tygodnia 2024 [CW17’24 i CW18’24] w żegludze morskiej.
Wyzwania geopolityczne i gospodarcze wpłynęły na przepustowość wszystkich portów w 2023 roku. Port Gdańsk i Port Gdynia chwaliły się rekordowymi przeładunkami. Tymczasem czołowy port Niemiec jak i Europy narzeka na pogarszający się rozwój krajowej gospodarki i słabą atmosferę konsumencką, które miały również wpływ na jego działalność. Dla Hamburga rok 2023 okazał się dużo słabszy niż 2022, mimo wychodzenia ze skutków pandemii COVID-19.
Singapurski gigant żeglugowy Ocean Network Express (ONE) złożył zamówienie na kolejną partię statków z ekologicznym napędem. W ten sposób jeden z czołowych graczy branży morskiej dołącza do pozostałych, aby wyznaczyć w niej nowe standardy.
Japan Marine United Corporation's Kure Shipyard dostarczył pierwszy z sześciu statków klasy Megamax zamówionych przez morskiego giganta przewozowego ONE, 400-metrowy ONE Innovation.
Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding dostarczyła gigantyczny transportowiec Ever Acme, mogący przewozić 24 tys. kontenerów blisko cztery miesiące przed terminem. Ten był pierwotnie wyznaczony na II kwartał 2023 roku.
Ever Alot, pierwszy kontenerowiec, który przekroczył próg 24 000 TEU, został przekazany armatorowi w czerwcu tego roku. Pobity w ten sposób rekord nie utrzymał się jednak długo – właśnie zwodowana została MSC Tessa, która pomieści jeszcze więcej ładunku.
Port Hamburg informuje o wzroście przeładunków masowych, drobnicowych i kontenerów, rekordowym poziomie przewozów towarowych koleją oraz udanym przeniesieniu transportu drogowego na kolejowy.
W Porcie Hamburg zakończyło się pogłębianie toru wodnego na rzece Łaba.
Największy niemiecki port pozostaje na kursie wzrostu. Port Hamburg zanotował również nowy rekord w transporcie kontenerów koleją oaz znacząco więcej zawinięć kontenerowców klasy Megamax.
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO
Wszczęto postępowanie w sprawie wydania DŚU dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas
Michał Dąbrowski prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu
Kolejna wizyta ITS Luigi Rizzo w Porcie Gdynia. Włoska fregata chroni polskie wybrzeże
Od maja 2028 roku w Australii będzie obowiązywał zakaz eksportu żywych owiec drogą morską