Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding dostarczyła gigantyczny transportowiec Ever Acme, mogący przewozić 24 tys. kontenerów blisko cztery miesiące przed terminem. Ten był pierwotnie wyznaczony na II kwartał 2023 roku.
Zdaniem budowniczych szybszą dostawę umożliwiły technologiczne innowacje w zarządzaniu, a także usprawnienie procesu budowy statku, ponieważ znaczna część zaopatrzenia w materiały i przygotowania procesu została wykonana z wyprzedzeniem.
Jest to trzeci kontenerowiec o pojemności 24 000 -TEU, który został dostarczony do Evergreen w tym roku. Pierwszy statek z tej serii, nazwany Ever Alot, został przekazany tajwańskiemu armatorowi w czerwcu 2022 roku. We wrześniu zamawiający otrzymał drugą z zaplanowanych jednostek, Ever Aria. Na przykładzie jednej z nich można ocenić rozmiary na niemal 400 metrów długości, 61,5 metra szerokości, zanurzenie 17 metrów, powierzchnię pokładu 24 000 m2 i 235 579 ton wyporności.
W oparciu o pojemność i rozmiary jednostki można określić mianem behemotów wśród kontenerowców. Trio jest częścią serii dziewięciu statków budowanych przez Hudong-Zhonghua Shipbuilding dla armatora i wszystkie znajdą się w światowej czołówce. Ponadto, pomimo rozmiarów, zostały wyposażone w niezliczoną ilość ekologicznych rozwiązań, w tym wysoką wydajność, oszczędność energii i rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa zgodne z wymogami emisji Tier III. Oznacza to, że pomimo wielkości nie będą trucicielami środowiska, jak mogłoby się to wydawać po tak wielkich statkach.
400-metrowce typu megamax-24 będą obsługiwać porty pomiędzy Azją a Europą. Jednorazowo mogą załadować ponad 24 tys. standardowych kontenerów. Można ułożyć ich w sumie 25 warstw, co co odpowiada wysokości 22-piętrowego budynku.
Ever Acme ma wypłynąć z Szanghaju 30 grudnia. Po dostarczeniu zamawiającemu ma natychmiast rozpocząć działalność związaną z transportem i dostarczaniem kontenerów z ładunkiem.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę