W ramach projektu Sea Zero norweskie firmy prowadzą prace nad modelem zeroemisyjnego statku wycieczkowego, który ma wejść do eksploatacji po 2030 roku. Testy „prototypu” prowadzone w obiektach SINTEF Ocean w Trondheim mają sprawdzić rozwiązania projektowe w kontrolowanych warunkach. W razie sukcesu ma nastąpić kolejny krok w tym przedsięwzięciu, czyli budowa prawdziwego statku.
Branża żeglugowa, odpowiedzialna za transport około 90% światowych towarów, jest fundamentalną częścią globalnej gospodarki. Jednak przyczynia się również znacząco do zmiany klimatu i transferu gatunków inwazyjnych. Aby zająć się tym podczas COP29, Jotun wziął udział w panelu dyskusyjnym zatytułowanym „Nawigacja w przyszłości: łączenie żeglugi, bioróżnorodności i dekarbonizacji”. Zwrócono uwagę na znaczenie wydajności kadłuba i powłok morskich w napędzaniu zrównoważonych zmian w branży żeglugowej.
Producent okrętów podwodnych Saab Kockums w Malmö inwestuje w specjalistów z branży okrętowej i planuje zatrudnić 100 nowych inżynierów
Szwedzka straż przybrzeżna stwierdziła wcześniej w tym tygodniu czwarty wyciek w uszkodzonych gazociągach Nord Stream 1 i Nord Stream 2 - poinformowała rzeczniczka służby Jenny Larsson w wypowiedzi dla dziennika "Svenska Dagbladet". Wcześniej mówiono o trzech wyciekach.
Porty Sztokholmu włączają się politykę ochrony środowiska stolicy Szwecji. Zarząd Portów skutecznie realizuje to co zapowiedział znacznie wcześniej. W krótkim czasie zbuduje dwa lądowe podłączenia do sieci energetycznej dla statków wycieczkowych. Już w najbliższym sezonie pasażery cumujące przy dwóch nabrzeżach w centrum miasta będą mogły wyłączyć agregaty prądotwórcze. Ta inicjatywa środowiskowa spowoduje znacznie niższe emisje zanieczyszczeń powietrza w Sztokholmie i na Morzu Bałtyckim – podkreśla Zarząd Portów Sztokholm w cz
Eolus, szwedzki deweloper projektów z zakresu odnawialnych źródeł energii ogłosił, że powołał w Polsce przedstawicielstwo i chce wejść na tutejszy rynek. Nastawia się między innymi na morską energetykę wiatrową.
Inspektorzy szwedzkiego urzędu ds. transportu (Transportverket) badają przyczynę wypadku polskiego promu Jan Śniadecki, do jakiego doszło w czwartek po południu. Statek uderzył w betonowe nabrzeże, poważnie uszkadzając dziób statku. Nikomu nic się nie stało.
Głównym czynnikiem hamującym rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce i Szwecji pozostaje trudność w pozyskiwaniu nowych pracowników. Najnowsze dane dotyczące dynamiki MŚP w obu krajach potwierdziły prognozy z 2018r. mówiące o tym, że sektor pozostanie pod silnym wpływem sytuacji na rynku pracy.
Wszyscy widzimy niesamowity rozwój technologii – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl kmdr por. Fredrik Lindén ze Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej. Był on obecny na pierwszym Polsko-Szwedzkim Forum Technologii Morskich. Dwudniowe wydarzenie zakończyło się w czwartek w Gdyni.
Grupa polskich rybaków odwiedziła niewielką osadę Järnavik w południowej Szwecji. Chcieli przyjrzeć się, jak działają w praktyce rybackiej narzędzia pułapkowe, o których nieraz słyszeli w kontekście ochrony ptaków i ssaków morskich przed przyłowem.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli