Orły Pomorskie to prestiżowy plebiscyt, który od ponad dwóch dekad wyróżnia wybitne osiągnięcia osób, firm i instytucji z regionu Pomorza. W tym roku, tradycyjnie już, część wyróżnień trafiła do osób lub firm związanych z gospodarką morską.
W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Dwa niezidentyfikowane drony zaobserwowano w nocy z czwartku na piątek nad archipelagiem w Karlskronie na południowym wschodzie Szwecji. W mieście znajduje się główna baza szwedzkiej marynarki wojennej.
Kontynuując działania na rzecz rozwoju handlu i zwiększenia odporności łańcucha dostaw w regionie Morza Bałtyckiego, firma promowa Stena Line nabędzie wszystkie udziały w spółce Terrabalt, operatorze portu w Liepāja na Łotwie. Przejęcie operatora portowego wymaga zatwierdzenia przez łotewski organ ds. konkurencji oraz inne instytucje. Do czasu uzyskania zgody, obecni właściciele będą nadal zarządzać terminalami. Szczegóły handlowe umowy nie zostały ujawnione.
W wyniku rozstrzygniętego postępowania na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, Stena Line będzie w latach 2026–2032 jego użytkownikiem w oparciu o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową. Decyzja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania terminalu przez doświadczonego armatora, rozwój ruchu pasażerskiego i towarowego.
NKT zainaugurowało budowę trzeciej wieży ekstrudacyjnej w swojej fabryce kabli wysokiego napięcia w Karlskronie, która powstała w ramach rozbudowy zakładu uznanej przez Unię Europejską za pierwszy europejski strategiczny projekt net-zero. Nowa konstrukcja, nazwana NKT Crown, mierzy 200 metrów i stała się nowym symbolem zarówno dla miasta, jak i dla transformacji energetycznej w Europie.
Podczas tegorocznej konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, jednym z wystąpień była prezentacja Rona Gerlacha, dyrektora technicznego w Stena Technik. Przedstawił on wizję żeglugi przyszłości, w której innowacja i zrównoważony rozwój idą ramię w ramię.
Tradycyjnie już podczas uroczystej gali wieńczącej pierwszy dzień Kongresu Polskie Porty 2030 zostały wręczone statuetki Latarnie Gospodarki Morskiej. Laureaci zostali nimi nagrodzeni za szczególne osiągnięcia w dziedzinie branży morskiej.
Od archiwalnych zdjęć sprzed trzech dekad, prezentujących prom Lion Queen po raz pierwszy zawijający do Gdyni, przez analizy ekonomiczne obrazujące aktualną sytuację na rynku bałtyckim, po plany rozwojowe linii Stena Line w Polsce – goście zebrani na konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 mieli okazję prześledzić dynamiczny rozwój trasy promowej Gdynia – Karlskrona i jej operatora.
W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia-Karlskrona. Z trasy obsługiwanej przez jeden prom 6 razy w tygodniu, linia Gdynia-Karlskrona stała się kluczowym korytarzem morskim, który do dziś przewiózł ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Jubileusz uświetniła międzynarodowa konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, zapowiadająca dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?