2025 rok przyniósł w końcu dla rynku offshore wind w Polsce zmiany, na które jego uczestnicy czekali latami – na morzu pojawiły się pierwsze wiatraki. Choć jeszcze nie produkują energii, to przejście pierwszego projektu do fazy budowy na morzu (lada moment ten etap osiągnie kolejna farma) stawia nasz rynek w zupełnie nowym położeniu, zwłaszcza w kontekście geopolitycznej zawieruchy i problemów różnej proweniencji na zachodnich wodach.
Statki pasażerskie Carnival można spotkać daleko w Norweskich fiordach i portach Alaski, w Australii i Oceanii, obsługują pasażerów w portach Florydy i Karaibów, odwiedzają porty na Morzu Północnym, Atlantyku i Bałtyku. Flota Carnival Corporation liczy tyle ile w najlepszych latach Polskie Linie Oceaniczne. Korporacja zarządza ponad 90 statkami pasażerskimi z nowoczesnym wyposażeniem zapewniającym wypoczynek i rozrywkę na morzu.
Hiszpańska agencja prasowa EFE zauważyła w sobotę w obszernej korespondencji dotyczącej rejonu Morza Karaibskiego i pobliskich wód Oceanu Spokojnego, że od kilku miesięcy „nieustannie wzrasta obecność floty wojennej, samolotów bojowych i sił specjalnych USA w ramach operacji przeciwko przemytowi narkotyków, nazwanej Włócznia Południa”.
W III kwartale br. flota statków objętych sankcjami po raz pierwszy przekroczyła 1 000 statków. Flota statków pod fałszywą banderą podwoiła się w ciągu dziewięciu miesięcy 2025, co jest spowodowane rekordowymi sankcjami nałożonymi przez UE, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone od 2023 r. – alarmują analitycy Windward.
Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Rosną napięcia między Moskwą a Ankara po tym, gdy rosyjski statek turystyczny nie otrzymał w czwartek zgody od tureckich władz morskich na wejście do portu w Stambule, a kilka dni wcześniej Rosjanie nie wpuścili do Soczi statku tureckiego.
Służby policyjne Portugalii przejęły na Atlantyku, przy wsparciu marynarki wojennej i sił powietrznych tego kraju, siedem ton kokainy ukrytej na dwóch statkach rybackich - poinformowała w piątek wieczorem policja tego kraju.
Jan De Nul poinformował o zwodowaniu jego najnowszego kablowca, Fleeming Jenkin. Firma będzie go używać do instalacji kabli podmorskich do przesyłu energii odnawialnej. Statek ma ładowność 28 000 ton, co czyni go największą jednostką tego typu statkiem na świecie. Dostawa jest zaplanowana na II poł. 2026 roku.
Posłowie w piątkowym głosowaniu przegłosowali rządową ustawę rozszerzającą katalog działań, które Marynarka Wojenna i Straż Graniczna będą mogły prowadzić dla zapewnienia bezpieczeństwa na Bałtyku. Ustawa m.in. pozwoli na użycie broni w ochronie infrastruktury krytycznej.
Morski Oddział Straży Granicznej otwiera się nie tylko na nowe osoby, zainteresowane służbą. Podkreśla też, że wciąż jest miejsce na powroty byłych funkcjonariuszy. To tutaj są gwarantowane konkurencyjne wynagrodzenie, dodatki służbowe, stabilność finansowa, a do tego wszystkiego także stałość zatrudnienia i poczucie misji, pełnienia ważnej roli w zapewnieniu bezpieczeństwa państwa. W związku z tym formacja ogłasza służbę przygotowawczą dla byłych funkcjonariuszy Straży Granicznej.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem