Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.
Specjalista firma, organizator rejsów oceanicznych i rzecznych Viking poinformowała, że jej najnowszy statek na Nil — Viking Thoth został zwodowany w stoczni Arab Contractors Company w Massara w Kairze,
Ponad 80 firm wzięło udział w Dniu Dostawcy, zorganizowanym przez Equinor i Polenergię, które realizują wspólnie projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk. Wydarzenie odbyło się 2 kwietnia 2025 roku w Gdańsku i było okazją do omówienia kluczowych aspektów współpracy.
Polska gospodarka morska rozwija się w szybkim tempie, wyznaczając ambitne cele w zakresie modernizacji portów, rozbudowy infrastruktury logistycznej i realizacji pierwszej w kraju morskiej farmy wiatrowej (MFW). Ten dynamiczny rozwój stawia przed nami wyzwania, które wymagają skutecznego zarządzania ryzykiem – zarówno w obszarze operacyjnym, jak i prawnym.
Rok 2024 był ważnym okresem dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, również dla projektów realizowanych przez Equinor i Polenergię. Spółki uzyskały komplet pozwoleń dla projektów Bałtyk 2 i 3, które wejdą w tym roku w fazę budowy i przygotowały projekt Bałtyk 1, największą planowaną morską farmę wiatrową na polskim Bałtyku, do udziału w aukcji w 2025 roku.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej (MEW) stanowi jeden z podstawowych kierunków zmian związanych z transformacją energetyczną oraz dekarbonizacją, a co za tym idzie działań ukierunkowanych na zmniejszenie negatywnych oddziaływań gospodarki i społeczeństwa na środowisko. Trwający od przeszło trzydziestu lat proces budowy i eksploatacji farm wiatrowych na morzu przybiera na dynamice dlatego też wymaga odpowiedniego zaplecza, w szczególności dedykowanej floty statków.
Angielska koncepcja „siły wyższej” („force majeure”) to wyłącznie „konstrukt” woli i intencji stron, powołany do życia w formie odrębnego, specyficznego zapisu umownego i funkcjonującego prawnie tylko i wyłącznie w obrębie takiego zapisu. Wynikają z tego faktu daleko idące skutki praktyczne.
W systemie prawa angielskiego przez „demurrage” (przestojowe) rozumiemy ustaloną, expressis verbis, w czarterze na podróż, karę umowną (określoną „sztywno” /ryczałtowo kwotowę odszkodowania), którą czarterujący zobowiązany zostaje do zapłaty na rzecz armatora z tytułu przekroczenia przez czarterujących okresu ładowania ( „lay-time”„laytime”).
Wind Energy Hamburg 2024 przyniosło wiele pozytywnych wieści dla branży energii odnawialnej. Ciekawą informacją jest ogłoszenie strategicznego partnerstwa między firmami CO-MADE Sp. z o.o. i Synergy Engineering B.V. Obie firmy postanowiły połączyć siły, aby wspólnie wzmocnić polski łańcuch dostaw w sektorze morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind). Celem tej współpracy jest wprowadzenie na rynek zaawansowanych rozwiązań w zakresie sprzętu instalacyjnego i transportowego niezbędnego do budowy morskich farm wiatrowych.
Stocznia CRIST oficjalnie przekazała armatorowi jednostkę – a w zasadzie dwie, choć połączone – o numerze budowy NB100. To kolejna konstrukcja zaprojektowana i wybudowana specjalnie na potrzeby budowy tunelu łączącego Danię i Niemcy.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły